Fyra av tio föräldrar struntar i skolans ledighetsregler vid resor

Billiga resor lockar familjer att resa utanför loven

Trots att skolorna blivit tuffare när det gäller att bevilja ledighet utanför loven struntar 40 procent av de svenska föräldrarna i skolornas regler och bestämmer själva när barnen ska vara lediga för resor. Det visar resebyrån Tickets färska Novus-undersökning.

Ledigheter utanför skollov är en het potatis.Skolornas regler har skärpts på senare år och många lärare hävdar att undervisningen störs och att det är respektlöst av föräldrar att inte följa skolans riktlinjer.Ändå säger 40 procent av föräldrarna att de struntar i skolans regler och själva vill bestämma över sina barns ledighet.

- En orsak till att så många väljer att åka utanför skolloven är att priserna är så mycket lägre än under högsäsong.Många gånger kostar det under halva priset eller till och med ännu mindre att åka utanför skolloven, vilket gör att en familj kan spara många tusenlappar och då tycker att det är värt att bryta mot skolornas regler, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Att priserna är lägre när eleverna är i skolan beror på att tillgång och efterfrågan hos arrangörerna styr resornas pris. Därför kan resenärerna fynda resor under mellanperioder, som efter påsklovet och fram till skolavslutningen och från höstlovets slut i början på november och fram till första veckorna i december. Resor till Antalya-kusten inklusive flyg och boende i en vecka går till exempel att få för 2000-3000 per person i maj, men kostar dubbelt så mycket i juli.

- Under våren ser många föräldrar dessutom möjligheter att både spara pengar och semesterdagar, genom att ta en veckas ledigt i samband med långhelger som till exempel Valborg eller Kristi Himmelsfärdshelgen.

Alla bryter dock inte mot skolornas regler. 42 procent tar på något sätt hänsyn till skolan: 23 procent reser enbart när det är lov och 19 procent säger att skolans regler delvis påverkar reseperiod, men att skolan oftast ger ledigt även utanför loven.

Påverkar skolans regler om ledighet din reseperiod?

23 procent – Ja, vi reser enbart när skolan är stängd.

19 procent – Ja, delvis, men skolan beviljar ofta ledigt utanför loven.

40 procent -Nej, vi bestämmer själva när vi ska resa.

2 procent – Skolan har inga regler

16 procent – Vet inte.

Källa: Resebyrån Tickets Novus-undersökning med 1117 respondenter med riksrepresentativt urval.Ovanstående svar omfattar endast föräldrar med barn i skolåldern.

För mer information, kontakta:

Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

E-post: karin.ahlstedt@ticket.seTel: 070 735 63

• skollov
  • reseundersökning

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 72 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no samt via airngo.se och airngo.no I Danmark sker försäljningen via ticket.dk, i Finland via ticket.fi och i Tyskland via airngo.de. Försäljningen uppgår till ca 4,6 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.