Nu säkrar svenskarna nästa vinters charterresor

Svenskarna är på hugget när det gäller att säkra sin semesterresa. Det märktes tydligt hos resebyrån Ticket igår, då delar ur nästa vinters charterutbud släpptes till försäljning.  Redan nu vill många svenskar försäkra sig om att få resan som står högst på önskelistan.

I år har jul- och nyårsresorna nått nya rekordnivåer och på vissa håll har efterfrågan varit större än utbudet. En del resenärer har fått boka en resa de hade som andra eller tredje alternativ, då förstahandsvalet varit slutsålt. De bästa resorna till de populäraste resmålen kan sälja slut flera månader innan avresedatum. Dessutom är chansen att hitta en riktigt bra sista-minuten-resa mycket liten.

– Sista minuten-resor existerar inte längre på samma sätt nu som förr. Många resenärer har upptäckt detta och har börjat boka i tid. Men det är fortfarande en del som blir besvikna när de, en vecka innan jul, inte hittar en charterresa till fyndpris med fyrstjärnigt hotell till Gran Canaria. Vid storhelger och skollov är det extra viktigt att vara ute i god tid, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Hos Ticket kan man nu boka nästa vinters charterresa till bland annat Thailand, Mexiko, Kanarieöarna, Karibien och många andra resmål. På senare år har charterutbudet förbättrats på många sätt och Ticket upplever att fler resenärer börjar få upp ögonen för detta.

– Det har tillkommit många nya spännande resmål i charterutbudet samt att arrangörerna blivit bättre på att skapa hotellkoncept efter specifika målgrupper. Eftersom vi har alla ledande charterarrangörers utbud i vårt bokningssystem är det enkelt för oss att hitta ett koncept som matchar det resenären efterfrågar, säger Maria Gertell.

Även om många charterresor tagit slut inför årets jul- och nyårshelg vill Ticket understryka att det inte behöver vara kört för det. Ofta går det att boka en paketresa med reguljärflyg, hotell och transfer till samma resmål, då många reguljärflyg flyger till klassiska charterdestinationer.

– Bokar man en paketresa med reguljärflyg är det möjligt att välja till transfer vid bokningstillfället. Då får man liknande bekvämlighet som på en charterresa. Om charterarrangörernas barnklubbar däremot är avgörande för resan kan det vara desto svårare att hitta en likvärdig resa med reguljärflyg, säger Maria Gertell.

• Semester

• charterresor
  • paketresor
  • sista minuten

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder resor från samtliga ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag och hotell. Ticket har en andel på den svenska marknaden på cirka 40 procent av de resebyråsålda charter- och reguljärflygspaketen. Försäljningen i Sverige och Norge bedrivs från 73 butiker, telefon och online via ticket.se och ticket.no. I Danmark sker försäljningen via ticket.dk och i Finland via ticket.fi. Försäljningen uppgår till ca 4,5 miljarder kronor och bolaget har ca 320 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza AS. Ticket gör det enkelt för dig att hitta och boka rätt resa. Genom en enda kontakt med oss får du överblick av marknadens breda utbud. Genom vår höga kompetens och servicenivå ger vi dig råd och hjälp att boka rätt semesterresa.