Svenskarna längtar efter sol och bad i jul

Svenskarna längtar som aldrig förr efter sol och värme i jul efter den kyliga sommaren. Bokningarna av julresor ökar med 17 procent i jul jämfört med samma tid i fjol. Allra mest populärt är Gran Canaria och thailändska resmål, men det är Dubai som är den stora raketen i jul.

-  I jul vill ovanligt många resa bort till sol och värme, på grund av den kyliga sommaren. Fler än tidigare väljer att byta kyla mot värme och julstress mot lugn och ro på en härlig strand, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsanasvarig på Ticket Privatresor.

Sol- och badresorna ökar med hela 22 procent i jul, att jämföra med den totala bokningsökningen på alla typer av resor som ligger på 17 procent. Ökningen är exceptionell med tanke på att även fjolåret bjöd på bokningsökningar, tack vare att det var en riktig arbetstagarjul.

-  Gran Canaria och thailändska resmål lockar flest svenskar. De fem populäraste resmålen i jul ligger antingen på Kanarieöarna eller i Thailand, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Den stora raketen är Dubai, dit resandet mer än fördubblats i jul. Bokningarna av reguljärflyg dit ökar mest, men även charterresorna har fått ett uppsving till Dubai.

-  Dubai är ett resmål som många svenskar tycker är spännande. Det är solsäkert, spektakulärt och det går både att sola och bada och leva stadsliv, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Spanien är det mest populära semesterlandet i jul och bokningarna dit ökar med 19 procent, medan tvåan Thailand knappar in tack vare en ökning med 36 procent. Andra länder som ökar starkt i jul är Sri Lanka, Vietnamn, Kuba, Jamaica och Malaysia.

Även om trycket är hårt på resor i jul tar är resorna inte slut. (se Ticket tipsar – så hittar du resa i jul – nedan). Det finns fortfarande resor kvar till exempelvis svenskfavoriter som Thailand och Gran Canaria. Snittpriserna ligger 5 procent högre än i fjol och den som är ute i sista minuten kanske måste vara lite mer flexibel med resmål, datum och budget. Ett alternativ är att plocka ihop ett eget paket med reguljärflyg, hotell och transfer. I jul ökar både charter- och reguljärflygsbokningarna, men det är de sistnämnda som står för de största ökningarna.

-  Våra resesäljare märker ett ökat intresse hos svenskarna för att plocka ihop egna paket med reguljärflyg, hotell och transfer. Det kan både vara billigare och ge fler alternativ, speciellt under högsäsong när charterresorna går åt snabbt, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Tio i topp - Resmål - Hit reser svenskarna i jul

9.Dominikanska Republiken (ny)

10.Kap Verde (10)

TICKET TIPSAR – Så hittar du en resa i jul- och nyår

Var flexibel med avresedatum, reslängd och resmål. Resorna tar aldrig slut – men kanske behöver resenären tänka lite nytt för att hitta en lämplig resa.

I jul och nyår kan det vara värt att titta lite extra på resor med avresedag på själva julafton och nyårsafton och även på resor med avresa helgen innan jul med hemresa i mellandagarna.

Gå motströms och gör inte som alla andra. Vid sidan av toppdestinationerna kan du även titta på andra mer udda resmål eller kanske ha lite extra tålamod med väntetid vid en mellanlandning.

Finns till exempel inte lämplig charterresa kan du kombinera en reguljärflygsbiljett med hotell.

Titta på avresor från andra flygplatser än de du brukar resa från. Ofta är det lättare att hitta resor från de stora flygplatserna, som har ett bredare utbud. Bor man i Västsverige kan även Oslo vara ett alternativ.

Den som har möjlighet och vill åka innan jul kan hitta betydligt billigare biljetter de första två veckorna i december. Här kan priserna vara mindre än hälften av julpriserna.

Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig Ticket Privatresor

Epost: karin.ahlstedt@ticket.se

Om Ticket: Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent. Ticket har 71 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Försäljningen uppgår till ca 4,7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.