Ticket sammanfattar 2013: Här är årets populäraste resmål

Inför årsskiftet har resebyrån Ticket har sammanställt svenskarnas resande 2013.Årets populäraste resmål var den turkiska rivierans huvudstad Antalya. Det visar Tickets totala bokningsstatistik för hela året. Gran Canaria fick nöja sig med en god andraplats på topplistan. Årets raketer var storstäderna London och Paris som ökade med 57 respektive 64 procent.

År 2013 var storstädernas år, framför allt de europeiska. För exakt ett år sedan var New York bara ett par hundra resenärer ifrån att peta ned London från förstaplatsen över de mest bokade storstäderna. Idag har London utökat försprånget till mer än tio tusen fler resenärer samtidigt som Paris har ökat starkt och petat ned New York till en tredjeplats.

– Det stora dragplåstret i Paris har främst varit Zlatan. Under året har många svenskar velat se honom spela på Parc des Princes i PSG-tröjan. I London har Harry Potter-museet varit en lockande attraktion samt att det brittiska pundet periodvis har legat under tio kronor, vilket är rekordlågt, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.

Vad gäller sol- och baddestinationer ligger Antalya och Gran Canaria ohotade i toppen. På tredjeplats hamnar Palma de Mallorca. Årets nykomling på topplistan var Malaga. Det resmål som ökar mest på topplistan över de mest bokade sol- och baddestinationerna är Bangkok.

– Svenskarna har blivit allt mer resvana och många väljer därför i större utsträckning att flyga reguljärt till Bangkok och sedan ta sig vidare till sol- och badorterna på egen hand. Bokningarna till Bangkok ökade med hela 27 procent under 2013, säger Maria Gertell.

I övrigt var år 2013 ett händelserikt år för resebranschen och året då charterkartan till viss del ritades om. Egypten togs bort, Marocko ritades dit igen, nya exotiska resmål i Mexiko och Karibien tillkom, den första charterresan från Sverige till Myanmar (f.d. Burma) genomfördes med mera. Utöver det fick kryssningsresorna ett uppsving, flera lokala flygplatser fick utökad kapacitet samt att nya direktlinjer och fler avgångar gjorde världen ännu mer tillgänglig.

– Även om Antalya och Gran Canaria fortfarande är de mest bokade resmålen ser Ticket att det finns en stor upptäckslust bland svenskarna. De klassiska resmålen ligger kvar på ungefär samma nivåer som 2012, medan de nyare och mer ”icke-traditionella” resmålen ökar stadigt, säger Maria Gertell.

År 2013 präglades dock inte enbart av positiva händelser. Ett exempel är den fruktansvärda tragedin som drabbade stora delar av Filippinerna så sent som i november. Ticket vill avrunda reseåret med en innerlig önskan om ett gott nytt år, förskonat från liknande katastrofer.

Topplista – alla resmål*
1. Antalya, Turkiet (1)
2. Gran Canaria, Spanien (2)
3. London, Storbritannien (4)
4. Palma de Mallorca, Spanien (3)
5. Bangkok, Thailand (7)
6. Paris, Frankrike (ny)
7. Teneriffa, Spanien (6)
8. New York, USA (5)
9. Barcelona, Spanien (ny)
10. Kreta, Grekland (8)
* Avser samtliga bokningar till samtliga resmål. Bokningar gjorda fram till och med den 17 december 2013 med avresa från och med den 1/1–31/12, 2013. Förra årets placering anges inom parantes.

Topplista – storstäder*
1. London, Storbritannien (1)
2. Paris, Frankrike (4)
3. New York, USA (2)
4. Barcelona, Spanien (3)
5. Berlin, Tyskland (7)
6. Rom, Italien (7)
7. Amsterdam, Nederländerna (8)
8. Prag, Tjeckien (10)
9. Lissabon, Portugal (ny)
10. Wien, Österrike (9)
* Avser samtliga bokningar till storstäder. Bokningar gjorda fram till och med den 17 december 2013 med avresa från och med den 1/1–31/12, 2013. Förra årets placering anges inom parantes.

Topplista – sol och bad*
1. Antalya, Turkiet (1)
2. Gran Canaria, Spanien (2)
3. Palma de Mallorca, Spanien (3)
4. Bangkok, Thailand (5)
5. Teneriffa, Spanien (4)
6. Kreta, Grekland (6)
7. Cypern (8)
8. Rhodos, Grekland (9)
9. Phuket, Thailand (7)
10. Malaga, Spanien (ny)
* Avser samtliga bokningar till sol- och baddestinationer. Bokningar gjorda fram till och med den 17 december 2013 med avresa från och med den 1/1–31/12, 2013. Förra årets placering anges inom parantes.

Källa: Ticket Privatresor, Reseblogg