Vinterresorna kartlagda: Thailand storfavorit inför nästa vinter

Resebyrån Ticket har kartlagt vart svenskarna åker på semester under vintern. I vintras åkte flest till Gran Canaria men inför kommande vinter är Thailand storfavorit. Det som framförallt utmärker bokningarna till Thailand nästa vinter är trenden att sätta ihop resan med reguljärflyg och hotell. Vi har precis lämnat vintern bakom oss, men många tänker redan nu på vart de ska resa nästa vinter. Trots att inte alla vinterkataloger har kommit ännu, vill många ändå boka nu för att vara säker på en plats till önskat resmål. – Vi kan se att Thailand är storfavorit hos dem som bokar tidigt. Bokningarna till Thailand nästa vinter är cirka fyra gånger fler än vid samma tidpunkt förra året, säger Marie Johansson marknadschef på Ticket Travel Group. Tre av tio destinationer på topplistan över hur bokningarna i dagsläget ser ut inför nästa vinter ligger just i Thailand. Det som framförallt utmärker bokningarna till Thailand nästa vinter är trenden att sätta ihop resan med reguljärflyg och hotell. Vilka destinationer som finns som avgång nära hemort är ofta det mest avgörande för vart många reser, framförallt barnfamiljer som vill ha så bekväm resa som möjligt. Bifogat finns en sammanställning som Ticket gjort över destinationer från lokala avreseflygplatser nästa vinter. I Tickets kartläggning av vart svenskarna reste under vinterhalvåret 2005/2006 var Gran Canaria det mest populära resmålet. Tvåa på listan kom Phuket följt av Teneriffa på tredje plats. Thailand ökade ca 30% jämfört med den tsunamidrabbade vintern 2004/2005. Vid denna tidpunkt för ett år sedan låg både Phuket och Bangkok i topp, liksom i år, men Gran Canaria blev till slut ganska överlägsen etta. Tio-i-topp hela Sverige Avresa charter och reguljärflyg under perioden. Föregående års placering inom parentes. 2005-11-01 – 2006-03-31 1. Gran Canaria, Spanien (1) 2. Phuket, Thailand, (3) 3. Teneriffa, Spanien (2) 4. Bangkok, Thailand (5) 5. Hurghada, Egypten (4) 6. Lanzarote, Spanien (6) 7. London, Storbritannien (7) 8. Fuerteventura, Spanien (9) 9. Sharm El Sheik, Egypten (8) 10. Madeira, Portugal (-) 2006-11-01 – 2007-03-31* 1. Phuket, Thailand, (1) 2. Bangkok, Thailand (2) 3. Gran Canaria, Spanien (3) 4. Porlamar, Venezuela (-) 5. Krabi, Thailand (-) 6. Miami, USA (6) 7. Teneriffa, Spanien (4) 8. Natal, Brasilien (-) 9. Lanzarote, Spanien (9) 10. Goa, Indien (8) * Bokningar gjorda fram till och med 2006-04-25. Bifogat finns även lokala topplistor för vintern 2005/2006. http://www.newsonline.se/release.asp?PmId=75581&ComId=5618 För ytterligare information, se www.ticket.se eller kontakta: Marie Johansson, marknadschef, Ticket Travel Group AB 08-702 66 24, 0703-00 70 99, marie.johansson@ticket.se För frågor om Ticket, kontakta: Lennart Käll, koncernchef, Ticket Travel Group AB 08-702 66 10, 0705-73 85 08, lennart.kall@ticket.se Ticket är ett detaljhandelsföretag som säljer privatresor från samtliga ledande charter- och researrangörer samt flyg- och hotellbolag. Verksamheten i Sverige och Norge bedrivs i ca 85 butiker, via telefon och internet. Tickets försäljning uppgår till ca 3 miljarder kronor och bolaget har ca 360 årsanställda. Ticketaktien är noterad på Stockholmsbörsens A-lista.