Trendbrott för tidskrifter!

Trots en hårt utsatt marknad ökade lösnummerförsäljning av tidskrifter med 2,1 procent under december 2019, jämfört med samma period 2018. Detta efter en stark årsavslutning under det sista kvartalet.

– Vi är otroligt glada över siffrorna. Den fysiska tidningen står inför stora utmaningar och redovisar generellt minskande intäkter, men vi slutade 2019 med en ökning och det känns väldigt bra säger Daniel Andersson.

Idag är det en tuff konkurrens om konsumenternas egen tid. Vi lägger ca 3 - 4 timmar om dagen på våra mobiler och då finns det inte så mycket tid över att läsa. Samtidigt visar forskning att för mycket skärmtid får stora konsekvenser för våra liv. Och det finns även studier som tydligt visar att vi tar in information bättre när vi läser på papper än exempelvis på en läsplatta. De här trenderna borde gynna läsandet av tidskrifter och magasin.

Så även om försäljningen backade på helåret tror Tidsam att trendbrottet för det fjärde kvartalet 2019 kan indikera på att branschen går en ljusare framtid till mötes säger Daniel Andersson.

• tidsam
  • tidskriftsförsäljning

Tidsam är Sveriges största tidskriftsleverantör som ser till att konsumenterna får tillgång till såväl svenska som internationella tidskrifter i butik med ett sortiment som har en bredd, är aktuellt och attraktivt. Omsättningen i konsumentledet är ca 1,2 miljarder kronor och vi distribuerar 2 400 titlar som säljs via ca 6 000 återförsäljare runt om i landet.

Bland de titlar vi distribuerar märks många starka och kända varumärken som t ex Elle, Lantliv, Damernas Värld, Hänt Extra, Bamse, Illustrerad Vetenskap, Bilsport, Allt om mat, Filter och Vego, för att nämna några. Alla varumärken finns på www.tidsam.se och www.interpress.no

Våra ägare är Egmont Publishing, Aller media, Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bonnier News AB. Det arbetar ca 140 personer på Tidsam, varav ca 100 på distribunalen i Värnamo där all packning och distribution av tidningar sker. Vårt huvudkontoret ligger i Stockholm. Vi är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Daniel Andersson

Presskontakt VD +46706090770