Kamelherde, Rajastan, Indien, 1993. Foto: Felix Oppenheim

OFF THE ROAD av Felix Oppenheim visas på Falafelbaren

I utställningen OFF THE ROADFalafelbaren i Stockholm visar den legendariske äventyrs-, action- och resefotografen Felix Oppenheim (f. 1950) analoga och digitala fotografier från sina resor världen över. Fotografierna som ställs ut är i glas och plexiglas. De största verken mäter 1x1 m.

Fredagen den 24 mars kl. 1719 berättar Felix Oppenheim om sitt fotograferande och hur allt en gång började när han och Felix S.t Clair skapade yrkesgruppen skidfotograf.

Felix Oppenheim älskar skidåkning och började försörja sig som fotograf i Alperna på 1970-talet. Han har arbetat för stora resebolag och skidtidningar, däribland Åka Skidor. Tillsammans med vännen och kollegan Felix S:t Clair skapade han en helt ny yrkesgrupp: skidfotograf. Han har under sin karriär arbetat på alla kontinenter och har bland annat fotograferat skidåkning, klättring, mountainbike, vandring, rafting och paddling. Bland uppdragsgivare märks Tetra Pak, Fjällräven och Ericsson.
Sin mest minnesvärda fotografiska merit var uppdraget som expeditionsfotograf när extremskidåkaren Sylvain Saudan blev först i världen med att åka skidor utför en 8000 meter hög bergstopp, Hidden Peak 8068 m ö h i Kashmir, Pakistan. Fotona från den expeditionen såldes över hela världen.

Utställningen OFF THE ROAD pågår fram till den 13 juni på Falafelbaren, Hornsgatan 39B i Stockholm. Öppet vardagar 11–19, lördagar 11–16.
Alla verk är till salu i begränsad upplaga. Frågor kring utställningen besvaras av curator Ulla Tillgren 070-588 08 53.