Pressmeddelande -

Stockholms tillskärarakademi 100 år! Svensk modeindustris mest anrika skola firar ett sekel.

Genom åren har en rad stora namn inom svenskt mode gått någon av Tillskärarakademins utbildningar. Från Camilla Thulin och Roland Hjort till några av senare års stjärnskott som Nhu Dong och Richard Hutchinsson, (Local Firm). Få branscher är så trendkänsliga som just mode och klädindustrin och under det gångna seklet har skolans lärare fått ta sig an allt från 20-talets Flapper via 50-talets New Look till dagens Vintage och eco.

- Trots att vi nu fyller 100 år är det oerhört viktigt för oss att fortsätta vara verklighetsförankrade och aktuella. Därför har vi enbart lärare som själva fortfarande är aktiva i branschen. Vi arbetar också väldigt nära många stora Svenska design och modeföretag vilket ger våra elever ett väldigt bra nätverk när de är färdiga med sin utbildning, säger Camilla Pontén, Rektor på Stockholms tillskärarakademi.

Stockholms tillskärarakademi är Sveriges första yrkesskola för mönsterkonstruktion och tillskärning och grundades redan 1913 av Elvira Harms. Elvira var utbildad i Berlin och hade själv tyskt påbrå, många av skolans första lärare kom även från Berlin och man kan än idag se spår av den tyska hantverkstraditionen i skolans utbildningar. 1951 tog två av Elviras döttrar över verksamheten och idag är Medborgarskolan huvudman.

- Vid ett sådant här tillfälle är det självklart att man blickar tillbaka på allt som hänt här och alla som utbildats hos oss genom åren. Men själv tycker jag det är lika roligt att blicka framåt. Det händer väldigt mycket spännande inom Svenskt mode nu och jag är övertygad om att de elever som gått hos oss de senaste åren kommer påverka oss enormt framöver, säger Camilla Pontén, Rektor på Stockholms tillskärarakademi.

Tillskärarakademin erbjuder idag såväl basutbildningar som ett stort urval påbyggnads- och deltidsutbildningar samt kvälls- och helgkurser i allt från mönsterkonstruktion, skrädderi och design till inköp och modeteckning. Flera av utbildningarna och kurserna är förberedande för den som vill söka vidare till högre utbildningar. Andra vänder sig till dig som redan är yrkesverksam och vill fördjupa dig.

För ytterligare information:

Camilla Pontén – Rektor, Stockholms tillskärarakademi

camilla.ponten@tillskararakademin.com

Tel: + 46 72 - 300 18 74

Pressbilder: www.tillskararakademin.com/press

Aktiviteter under 100-årsfirandet:

100-årsfirandet inleds fredagen den 30/8 kl 15.00 med invigning av ”Spana in Stockholms tillskärarakademi 100 år!” på Arkitektur- och designcentrum. En färgsprakande installation av Aia Jüdes och Sanna Haverinen, en upplevelse i gränslandet mellan hantverk, arkitektur och mode. Invigningen inleds med tal av Suzy Strindberg, barnbarn till grundaren av Stockholms tillskärarakademi och av rektorn Camilla Pontén. Gratis inträde.

30/8-6/10: ”Spana in Stockholms Tillskärarakademi 100 år” på Arkitektur- och designcentrum.

14/9-29/9: Utställning på Lava (Kulturhuset).

Work Shop Lava 14, 21 och 28 sep, 2013, Lördagar 12:30-16:00 för dig som är 13–25 år. “Skapa kläder”, anmälan till work shop sköts via Lava.

23/10: Födelsedagskalas och öppet hus på Stockholms tillskärarakademi, kl. 15.00-19.00

Tack till Interface och Simbra Siden.

• hantverk
  • sömnad
  • arkitektur
  • textil
  • textilutbildningar
  • svenskt mode
  • stockholms tillskärarakademi
  • samtida mode
  • modehistoria
  • mode

Stockholms Tillskärarakademi grundades 1913 och har under åren utvecklats till en av de ledande skolorna i mönsterkonstruktion, sömnad, skrädderi och design.

Annika Westborg

Presskontakt Verksamhetschef Stockholms Tillskärarakademi 073-532 08 44