Norrköpingspolitker får pris

Mathias Sundin tilldelas Sture Eskilssons stipendium 2012.

- Mathias Sundin har på ett målmedvetet och mångsidigt sätt berikat svensk politik och svensk idédebatt. Han förenar ett genuint liberalt idéengagemang med pragmatiskt politiskt handlag. Ingen arena är honom främmande: han var tidig politisk bloggare, han har studerat politiska kampanjer i USA och slagit svenskt rekord i dörrknackning, han har varit expertkommentator om USA-valet i SvD, han är politiskt aktiv både lokalt och nationellt, och har dessutom debuterat med en politisk roman. Hans förmåga att verka inom och samtidigt överskrida partipolitikens ramar inspirerar, säger Patrick Krassén, rektor för Stureakademin.

- Utbildningen Stureakademin lärde mig att tänka ideologiskt och att förstå hur viktigt det är att ha genomtänkta principer. I politiken måste man veta vad man vill uppnå, när man ska kompromissa och när man inte ska göra det. Att få Sture Eskilssons stipendium gläder mig oerhört mycket eftersom det är ett kvitto på att jag i alla fall gjort något rätt i den svåra balansgången, säger Mathias Sundin.

Mathias Sundin är verksam som politiker och opinionsbildare. Han är sedan 2006 folkpartistiskt oppositionsråd i Norrköping och sedan maj 2012 riksdagsledamot. Hans roman, Till varje pris (LBJ Förlag), utkom hösten 2012 och är en politisk thriller om en svensk-amerikansk senator som försöker bli president. Mathias gick Stureakademin år 2004, och har också föreläst på programmet.

Sture Eskilssons stipendium instiftades av Stiftelsen Fritt Näringsliv/Timbro i samband med Sture Eskilssons 80-årsdag i mars 2010. Stipendiet tilldelas årligen en person som går eller har gått Stureakademin, och som verkat för att skapa eller främja nätverk och mötesplatser syftande till idéutbyte över parti- och organisationsgränser samt mellan politik, akademi och näringsliv. Personen ska verka i Sture Eskilssons anda: för fri företagsamhet, marknadsekonomi och ett öppet samhälle.

Priset består av ett resestipendium till USA. Tidigare pristagare är Alice Teodorescu (2010) och Fredrik Kärrholm (2011).

För ytterligare information:

Patrick Krassén, 0707-17 36 86, patrick.krassen@timbro.se