Hårdvinklade barnprogram i SVT

Sveriges Television ger plats i tablån åt barnprogram från UR som inte lever upp till de saklighetskriterier som gäller för public service. ”SVT sviker tittarnas förväntningar på saklighet och opartiskhet när program avsedda för klassrummet visas i vardagsrummet.” Det säger Philip Lerulf, författare till rapporten ”Frikopplad television” som presenterades på Timbro i dag.

I rapporten ”Frikopplad television – så sviker public service tittarnas förtroende”, har Philip Lerulf, journalist och researcher på Timbro, granskat barnprogram producerade av Utbildningsradion. Han tycker att SVT gör fel när kanalen ger tablåplats åt programmen.

–    UR:s barnprogram får vara hårt vinklade, det följer av kanalens utbildningsuppdrag. Utgångspunkten är att läraren i klassrummet ska problematisera innehållet. Men att samma program oredigerade och okommenterade visas i SVT är djupt problematiskt. Produktioner tänkta att väcka kritiska diskussioner i klassrummet kan inte automatiskt visas i vanlig TV, säger Philip Lerulf.

Flera av de granskade barnprogrammen som visats i SVT ger schablonmässiga och direkt felaktiga beskrivningar av viktiga och komplicerade samhällsfrågor. I Banderollavsnittet ”Om konsumism” beskrivs tillverkningsindustrin som ondsint. I Showen Dollar ”Tjäna pengar” påstås att skattetrycket i Sverige är 30 procent. Och i serien Klimatmonstret beskrivs i ljud och bild hur världen kommer att läggas i ruiner till följd av klimatförändringarna.

–    Hårdvinkling kan möjligtvis fylla ett pedagogiskt syfte i klassrummet. Men den typen av program har ingen plats i SVT, där tittarna förväntar sig att utbudet är sakligt och opartiskt. Jag förstår inte varför SVT och UR blundar för detta, säger Philip Lerulf.

För att läsa rapporten klicka här

För att läsa Philip Lerulfs artikel på Newsmill klicka här

Philip Lerulf i Medievärlden klicka här