Ny bok: "Den nödvändiga vinsten"

De senaste årens debatt om vinst och företagande, i synnerhet inom välfärden, har präglats av missuppfattningar, historielöshet och inkonsekventa resonemang. En vänsterretorik där företag, privat ägande och vinstsyfte misstänkliggörs har tillåtits få fotfäste, även långt in i borgerliga kretsar.

I antologin Den nödvändiga vinsten beskriver ett antal författare varför vinst är ett friskhetstecken i alla verksamheter, hur privata aktiebolag uppstod och vilken funktion de fyller i en modern ekonomi, och att riskkapitalister i själva verket är exempel på precis vad Sverige behöver mer av - aktiva och engagerade ägare.

- Det har länge saknats en lättillgänglig bok som tar ett helhetsgrepp på frågan om ägande, företag och vinst. Med Den nödvändiga vinsten hoppas vi att debatten ska kunna få en mer saklig grund, säger Patrick Krassén, redaktör för antologin.

Boken kan läsas av såväl nyfikna som redan insatta, och borde läsas av såväl Aftonbladets kulturredaktion som de riksdagspolitiker som tycker att det är en god idé att förbjuda vinstdrivna företag i olika branscher.

För recensionsex kontakta Katarina O’Nils, katarina.onils@timbro.se

För att köpa boken,
klicka här
_____________________________________________________________________________
Om författarna:

Patrick Krassén är policyanalytiker och immaterialrättsansvarig på Svenskt Näringsliv. Han har tidigare varit ledarskribent på Svenska Dagbladet, redaktör för tidskriften Liberal Debatt och rektor för Timbros utbildningsprogram Stureakademin.

Anders Ydstedt är entreprenör och verksam i bland annat Scantech Strategy Advisors samt styrelseordförande i Svensk Tidskrift.

Nima Sanandaji är tekn. dr. från KTH och samhällsdebattör. Han har skrivit ett dussintal böcker och var tidigare vd för tankesmedjan Captus.

Henrik RS Olsson är civilekonom, skribent och debattör. Han har tidigare gett ut boken Alliansens myndighetspolitik (Timbro förlag, 2013) och bland annat varit verksam som utredare och sakkunnig vid Skattebetalarnas Förening.

Karin Svanborg-Sjövall är projektledare för välfärdsfrågor på Timbro. Hon har tidigare arbetat som ledarskribent på Dagens Nyheter och politiskt sakkunnig i utbildningsdepartementet. Hennes bok Kentucky Fried Children handlar om den svenska valfrihetsrevolutionen

Janerik Larsson är konsult i Stiftelsen Fritt Näringsliv. Han har bland annat varit vice vd i Kinnevik och för Svenskt Näringsliv. Författare till boken Så förändrades Sverige – företagarrörelsen och opinionen.

För ytterligare information:
Patrick Krassén