Ny rapport: Bra att stater konkurrerar om skatter

Skattekonkurrens mellan olika länder hindrar staten från att växa sig alltför stor. I en värld utan ”skatteparadis” skulle skatter och offentliga utgifter sannolikt vara högre. Den slutsatsen drar Dalibor Roháč i rapporten ”Skattekonkurrens – förbannelse eller välsignelse?” från Istituto Bruno Leoni som Timbro ger ut på svenska i dag.

Skattekonkurrens mellan olika länder beskrivs ofta som något orättvist och skadligt. Dalibor Roháč, forskare i ekonomi vid St. Antony’s College i Oxford, håller inte med. Han tycker att det i grunden är bra att länder tävlar om olika skattenivåer.

–   Skattekonkurrens är ett effektivt verktyg för att begränsa statens naturliga expansionstendenser. I en värld utan ”skatteparadis” skulle skatter och offentliga utgifter sannolikt vara högre, säger Dalibor Roháč.

När Sverige nyligen beslutade att låna ut pengar till krisdrabbade Irland höjdes röster för att Irland i gengäld skulle tvingas höja sina skatter. Riksdagsmannen Leif Pagrotsky (S) pekade särskilt på bolagsskatten som med europeiska mått mätt är låg.

Dalibor Roháč tycker att det är fel sätt att se på frågan. I rapporten ”Skattekonkurrens – förbannelse eller välsignelse?” har han granskat de vanligaste argumenten som förs fram mot skattekonkurrens, både inom EU och OECD. Utifrån ett spelteoretiskt resonemang drar han slutsatsen att det är bra att länder tävlar om olika skattenivåer.

Håkan Tribell, chef för idéverksamheten på Timbro, välkomnar rapporten.

–   Dalibor Roháč konstaterar att konkurrens mellan länder är både nödvändig och önskvärd.

På samma sätt som konkurrens mellan företag är bra för kunderna är konkurrens mellan länder bra för medborgarna. Erfarenheter från Central- och Östeuropa visar att sänkta skatter har främjat nytänkande och effektiviseringar i den offentliga förvaltningen, säger Håkan Tribell.

För att ladda ned rapporten klicka här

För mer information, kontakta:

Håkan Tribell, hakan.tribell@timbro.se, 070-892 29 16

Dalibor Roháč, Dalibor.rohac@gmail.com