Ny rapport från Timbro: Vårdval Sverige: hur skriver vi ett recept för framgång?

Från och med årsskiftet införs rätten för patienter att fritt välja vårdgivare inom närsjukvården i hela landet. Vissa enskilda regioner och landsting har redan börjat. Införandet av vårdvalssystem kommer att förändra förutsättningarna för närsjukvården, med mindre politisk makt och ökad patientmakt. Konkurrensutsättning, valfrihetssystem och mångfald kommer med all sannolikhet att leda till förbättrad produktivitet och kvalitet samt nya affärsmöjligheter.

- Det finns goda möjligheter för driftiga entreprenörer inom vård, hälsa och omsorg att etablera sig på närsjukvårdsmarknaden. Speciellt för många kvinnor som i dag är anställda inom vårdsektorn kommer vårdvalssystemen att innebära nya möjligheter till företagande, säger Mathias Knutsson, näringslivschef i Örkelljunga kommun och centerpartist samt en av författarna till rapporten.

Mathias Knutsson har tillsammans med Linda Wahlquist, konsult och ledamot (M) av regionfullmäktige i Skåne, i sin nya rapport Vårdval Sverige analyserat olika vårdvalsmodeller utifrån ett politiskt perspektiv. De visar på vårdvalets många möjligheter, men även dess utmaningar. Vårdvalet innebär att medborgaren stärker sin ställning mot vårdgivarna. Vårdproducenterna blir tvungna att se över sina roller när patienterna, utan prövning, kan lämna sin valda vårdgivare och gå till en annan. För att detta ska skapa en positiv utveckling krävs det åtgärder.

- Kunskap om entreprenörskap måste lyftas in i vårdutbildningarna, och sjukvårdshuvudmännen behöver ha en tydlig strategi för att stödja entreprenörskap i verksamheterna, säger Linda Wahlquist. - Dessutom finns det redan i dag informationsproblem inom vården, både mellan vårdgivare och patient, och mellan vårdgivarna. För att patienternas makt ska öka på allvar behöver den här typen av problem överbryggas, avslutar Mathias Knutsson.

Rapporten lanserades på ett frukostseminarium på Hotel Rica i Malmö den 28 maj. Rapportförfattarna diskuterade där vårdvalens införande tillsammans med Skånes regionråd Henrik Hammar och läkaren Niels Lange, Olympiakliniken.

Moderator för seminariet var Eva Westerberg, projektledare Timbro.

Ladda ner rapporten: http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175667119&flik=4

Eva Westerberg: 0708-10 17 83, eva.westerberg@timbro.se