Ny rapport: ”Myten om Tidningskrisen?”

Vi har alla hört talas om Tidningskrisen. Den som gör att Alice Bah Kuhnke enligt egen uppgift har svårt att sova på nätterna. Men hur illa är det egentligen?

Docent Stefan Melesko har skrivit en rapport för Timbro Medieinstitut om läget för tidningsbranschen. I rapporten går han igenom alla siffror, nyanserar bilden av en kris och talar om ett paradigmskifte som pågått under flera decennier.

Den svenska tidningsbranschen problem är delvis självförvållade. För sent förstod man att paradigmskiftet inte bara var en tillfällig kris, för sent övergav man den naiva strategin att sluta ta betalt från läsarna. Och många strukturaffärer gjordes utifrån helt felaktiga förutsättningar.

Men framtiden ser inte så mörk ut som ofta påstås. Det är de lokala tidningarna som har bäst förutsättningar att tjäna pengar i framtiden. Såväl minskningen av annonsintäkter som upplagetappet har redan bromsats. Det finns en rad olika åtgärder som branschen kan vidta för att behålla intäkterna från papperstidningen och samtidigt konvertera sina kunder till betalande digitala läsare. När den omställningen väl är genomförd kommer branschen att ha gjort sig av med ungefär 40 procent av dagens kostnadsmassa som nu går till produktion och distribution av papperstidningen. Den omställningen är redan på god väg, även om mycket återstår.

— Rapporten är en välkommen nyansering av en diskussion som blivit alldeles för alarmistisk, säger Andreas Ericson på Timbro Medieinstitut.

— Istället för att tala om utökat presstöd borde politikerna underlätta för branschen att tjäna pengar själva. En enkel åtgärd vore att avreglera annonsmarknaden som i dag stänger ute svenska tidningsföretag från stora intäkter från exempelvis spel- och alkoholreklam.

Rapporten som presenteras på ett lunchseminarium i dag finns att ladda ner här.

Mer information om seminariet här:

För mer information:
Andreas Ericson, chef Timbro Medieinstitut