Ny rapport: PR-politikerna, amatörmedierna och Almedalsandan

Valrörelsen i medierna dominerades av personjournalistik och infotainment. Resultatet var att partierna i hög grad kunde sätta agendan. De som hoppades på att sociala medier skulle vara en motkraft blev återigen besvikna.
Det är slutsatserna i medieexperten Rolf van den Brinks rapport ”PR-politikerna, amatörmedierna och Almedalsandan”, som presenterades vid ett seminarium på Timbro i dag.

Rapporten bygger främst på journalistiska djupintervjuer med opinionsbildare, organisationsföreträdare, journalister, ledarskribenter och partiernas kommunikationsavdelningar.

Några citat ur rapporten:

Ulrika Schenström: ”Journalistiken har blivit snuttifierad.[Snuttifieringen] ökar för att den är lätt att göra. Journalister är också människor och vill gå hem från jobbet i tid."

Gunnar Wetterberg: ”Partierna hade initiativet på ett sätt som inte är så vanligt.”

Martin Ådahl: "Medierna hade en total oförmåga att konfrontera […] Medierna gjorde en sämre valrörelse än den förra. […] Medierna har genomgått en allmän passivisering."

Bo Krogvig: ”Det är lättare för medierna att fokusera på det politiska spelet och personer, eftersom de då bara kan spekulera, och egentligen inte behöver läsa på.”

Niklas Svensson: "Tyvärr tror jag att vi vet väldigt lite om hur mycket pr-konsulter faktiskt påverkar politiken. […] Vi journalister vet att de verkar i bakgrunden."

Vid seminariet medverkade bloggaren Dick Erixon, journalisten Niklas Svensson, sociala medier-experten Brit Stakston och rapportförfattaren Rolf vand den Brink.

Moderator var Roland Poirier Martinsson.
För att ladda ned rapporten klicka här

För mer information, kontakta:
Rolf van den Brink,
rolf@dagensopinion.se