​Ny rapport: Sveriges skatter är dyrare att ta in än de ger intäkter till statskassan

I dag släpper Timbro rapporten "Lafferkurvans återkomst" av Jacob Lundberg, Timbros chefsekonom. Rapporten bygger på författarens doktorsavhandling och diskuterar under vilka förutsättningar skattesänkningar för höginkomsttagare är gratis för staten.

– Jag har analyserat beskattning av höga inkomster i 27 OECD-länder och det verkar som att fem av dessa, bland dem Sverige, ligger på fel sida av Lafferkurvan och alltså skulle kunna öka intäkterna genom att sänka skatten, säger Jacob Lundberg.

Rapporten förklarar att kunskapen om Lafferkurvan – sambandet mellan skattesatsen och skatteintäkterna – har ökat betydligt under de senaste två decennierna. Samtidigt befinner sig den politiska debatten på en helt annan nivå som präglas av missförstånd.

Läs rapporten: www.timbro.se/skatter/lafferkurvans-aterkomst/

Jacob Lundberg, chefsekonom