PEW Research: Förtroendet för kapitalism: starkt i utvecklingsländerna, fallande i Spanien och Italien

I dag talar professor Luigi Zingales på Stiftelsen Fritt Näringslivs konferens om hur kapitalismen kan återfå sitt folkliga förtroende.

Författaren och forskaren Luigi Zingales, professor vid University of Chicago, gästar i dag Stiftelsen Fritt Näringsliv för att tala om sin senaste bok A Capitalism for the People. I boken diskuterar Zingales de principiella skillnaderna mellan pro-business och pro-market. Han menar att Republikanerna under George W Bush ledning valde att mer gå specifika företagsintressen till mötes än ha sikte på att skapa en renare och bättre fungerande marknad, och att detta undergrävde förtroendet för kapitalism i USA.

Zingales är en av de mer intressanta tänkarna just nu som på ett nytt sätt har återupplivat den moraliska debatten om kapitalism. Vi ser att förtroendet för kapitalismen har fallit avsevärt i Europa, inte minst i Spanien och Italien. Vi behöver en konstruktiv debatt om hur förtroendet för den fria marknaden kan återupprättas, säger Karin Svanborg-Sjövall, vd på Timbro.

PEW Research nya undersökning från oktober 2014 visar att tron på den fria marknaden är högst i mindre utvecklade länder (71% som median). Nästan två tredjedelar av alla undersökta utvecklingsländer håller med om påståendet att de flesta gynnas av kapitalism. Men i rikare länder är bilden mer splittrad, och Spaniens och Italiens förtroende för kapitalism har i stället fallit kraftigt: Spanien backar 22 procentenheter jämfört med 2007 och Italien backar 16 procentenheter.

Zingales utgår från länder som USA och Italien och de skiljer sig från Sverige på flera avgörande sätt. Det gäller alltifrån partifinansiering till hur vårt valsystem är uppbyggt. Samtidigt är det viktigt att vi fortsätter med reformer som ger en minskad risk för svågerpolitik, bland annat voucher-system, som också Zingales föreslår, säger Karin Svanborg-Sjövall, vd på Timbro.

För mer information om Luigi Zingales
, klicka här.

För mer information om PEW Research undersökning om kapitalism och jämlikhet
, klicka här.

För att läsa Karin Svanborg-Sjövalls artikel
: "Ett system i Zingales smak" klicka här.

För mer information, kontakta:

Karin Svanborg-Sjövall
, vd Timbro
karin.svanborg.sjovall@timbro.se

Victor Fladvad
, pressförfrågningar Timbro
victor.fladvad@timbro.se

• luigi zingales
  • stiftelsen fritt näringsliv
  • kapitalism
  • a capitalism for the people
  • fri marknad
  • karin svanborg-sjövall
  • pew research
  • utvecklingsländer
  • pro-business
  • pro-market
  • valsystem
  • reformer
  • partifinansiering
  • marknad

Timbros uppdrag är att utveckla idéer och långsiktigt bilda opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle. Vi tror på allas rätt att forma sitt eget liv, i sin egen takt och att ta ansvar för detsamma. Allra viktigast för arbetet i en tankesmedja är att engagera intressanta personer, eftersom det är människor som utvecklar, formulerar och bär idéer.