Pressinbjudan: Lunchsamtal med Filippa Reinfeldt och Svend Dahl

VAD KAN VI LÄRA AV DE FRAMGÅNGSRIKA?

Framtidens förväntningar på vård och omsorg gör att gapet mellan krav och resurser kommer att öka. Ett sätt att minska det är att redan i dag använda resurserna smartare och få mer vård för varje skattekrona.

Landstingen får ofta skäll för motsatsen. Mer sällan får de beröm. Men i många landsting pågår ett arbete för att öka effektiviteten och höja kvaliteten utifrån befintliga resurser. På flera håll finns framgångsexempel att inspireras av och ta efter. Därför lanserar Timbro en ny bok för att lyfta de goda exemplen.

I "Att lära av de framgångsrika" går statsvetaren Svend Dahl igenom fyra framgångsberättelser från fyra olika landsting, att inspireras av för att korta köer, höja kvaliteten och möta framtidens finansieringsutmaningar. Dessa exempel presenteras under ett lunchsamtal, där också sjukvårdslandstingsrådet i Stockholm, Filippa Reinfeldt (M), medverkar för att bl a diskutera vilka framgångsexempel Sveriges största landsting vill sprida till andra och varför vi så sällan får höra om sådant som fungerar bra i vården.

Samtalsledare är Thomas Idergard, ansvarig för Timbros välfärdsprogram.

Välkommen!