Timbro skuggar socialförsäkringsutredningen

Samtidigt som den parlamentariska socialförsäkringsutredningen arbetar utvecklar Timbros skuggutredning sina förslag för framtidens offentliga försäkringssystem. De svenska sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna, är de unika? är den första av flera planerade rapporter. I dag presenterades den vid ett seminarium på Timbro.

-    Timbro brukar inte följa samhällsdebatten från läktaren. Därför har vi tillsatt en egen skuggutredning som kan följa den parlamentariska utredningen om socialförsäkringarna och hur de ska utformas i framtiden. Vi är övertygade om att skuggutredningens arbete kommer att bidra till en fördjupad diskussion om de utmaningar som socialförsäkringssystemen står inför, säger Eva Cooper, ansvarig för välfärdsfrågor på Timbro.

Det nuvarande svenska socialförsäkringssystemet är generöst men också dyrt. Den samlade kostnaden för de offentliga försäkringslösningarna uppgår till nästan 10 procent av Sveriges BNP per år. Samtidigt har regelverket blivit allt mer komplicerat och det är i dag svårt att få en överblick över vilka rättigheter enskilda medborgare har. Dessutom är det mycket svårt att avgöra om de nuvarande systemen är långsiktigt hållbara.

-    I dag omfattar både sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen till stor del endast ersättning av inkomstbortfall. En av de viktiga frågorna som vi söker svar på är på vilket sätt man kan göra försäkringen mer försäkringsmässig. Hur skapar vi ett system som bidrar till att undanröja skadan, det vill säga arbetslöshet eller sjukdom, och som inte bara lindrar konsekvenserna av skadan?, säger Patrik Hesselius, fil dr som leder skuggutredningen.

Patrik Hesselius har en bakgrund som forskare i nationalekonomi och som politiskt sakkunnig på Socialdepartementet och Statsrådsberedningen. I dag arbetar han som välfärdsekonom på Skandia.

För att ladda ned rapporten klicka här

För att läsa Patrik Hesselius artikel på Newsmill klicka här

Patrik Hesselius
patrik.hesselius@skandia.se