Timbro: Stoppa planerna på nya Oceanbadet

Miljonrullningen i Helsingborg Arena visar på riskerna med dyra arenaprojekt. Nu måste planerna på ett nytt påkostat badhus i Oceanhamnen stoppas. Det anser Erik Engstrand, som har skrivit rapporten ”Arenakrasch”, som tankesmedjan Timbro släpper i dag.

Helsingborg Arena blev betydligt dyrare än först sagt. Byggkostnaden landade på 411 miljoner kronor, istället för beräknade 361 miljoner. Även driftskostnaden blev väsentligt högre än någon hade räknat med. Under 2018 låg driftskostnaden på 38 miljoner kronor samtidigt som intäkterna landade på mer blygsamma 13,5 miljoner. Mellanskillnaden fick skattebetalarna stå för.

– Multiarenabygget i Helsingborg är ett skolboksexempel på hur fel det kan gå. Projektet var illa förankrat, den ursprungliga byggkostnaden sprack och ingen tycktes ha räknat med att staden skulle få bära en betydande del av driftskostnaderna, säger Erik Engstrand.

Stoppa badhusplanerna
Erik Engstrand anser att politikerna måste dra lärdom av misslyckandet med Helsingborg Arena. Både arenor och badhus är kommunala högriskprojekt som ofta kostar mer än de smakar. Innan en ordentlig utredning gjorts av vad som gick fel i planeringen av arenan bör kommunen dra i handbromsen och stoppa planerna för ett nytt badhus i Oceanhamnen. Risken för överetablering är uppenbar med tanke på att det finns nya badhus i Malmö, Lund och Ängelholm. Men även förslaget om att bekosta ett nytt badhus i Helsingborg med medel ur Dunkersfonden väcker frågetecken.

– Kom ihåg att även Helsingborg Arena skulle bekostas med pengar ur Dunkersfonden. När arenan väl stod färdig visade det sig att pengarna saknades. Istället fick skattebetalarna, via det nya arenabolaget, betala 40 miljoner i hyra det första året vid sidan av de redan stora driftsunderskottet om 66 miljoner. Med tanke på de nedskärningar inom skolan och omsorgen som Helsingborg aviserat har staden inte råd med några högriskprojekt, säger Erik Engstrand.

Läs eller ladda hem rapporten ”Arenakrasch”.

Läs Erik Engstrands debattartikel i Svenska Dagbladet.

För mer information, kontakta:
Erik Engstrand, rapportförfattare
Twitter: @eeengstrand
E-post: erik.engstrand@timbro.se

Philip Lerulf, kommunikationschef på Timbro
Twitter: @Lerulf
E-post: philip.lerulf@timbro.se

• oceanhamnen
  • helsingborg arena
  • arenakrasch
  • erik engstrand
  • arena
  • helsingborg
  • skatt
  • kommun

• Helsingborg

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integritetspolicy.