Timbro: Stoppa Uppsalas arenabygge

Efter tolv år av planering har Uppsalas arenaplaner kostat 45 miljoner kronor – utan att ett enda spadtag grävts – och framtida kostnader räknas i hundratals miljoner. Nu måste Uppsala riva upp planerna och en gång för alla sätta punkt för miljonrullningen. Det anser Erik Engstrand, som har skrivit rapporten ”Arenakrasch”, som tankesmedjan Timbro släpper i dag.

2007 verkade det som att Uppsala var på väg att få en ny arena, som skulle finansieras och drivas av privata finansiärer mot att marken såldes för en symbolisk summa om en krona. Tolv år senare har kommunen skjutit till tiotals miljoner kronor och lovat bort ytterligare hundratals miljoner. Nu har kommunen beslutat att bygga arenan till en kostnad av 420 miljoner kronor

– Arenabygget i Uppsala är som en parodi av dålig planering och absurda glädjekalkyler. Det skulle bli gratis för skattebetalarna, men nu står man med en prislapp på en halv miljard. Det är pengar som hade gjort större nytta i kommunens kärnverksamhet eller i Uppsalabornas egna händer, säger Erik Engstrand.

Stoppa bygget innan det är för sent
Erik Engstrand anser att politikerna måste dra lärdom av misslyckandet. Att bygga en arena är ett dyrt högriskprojekt och kostnaderna har redan dragit iväg. Kommunen borde dra i nödbromsen innan det är för sent, och spara både investerings- och driftskostnader som kan göra bättre nytta på annat håll

– En halv miljard är extremt mycket pengar. Vi vet att kostnader alltid drar iväg, så det kan bli ännu dyrare. Det är en absurd prioritering samtidigt som man skär i kärnverksamheten och har högre kommunskatt än snittkommunen. Arenaplanerna borde rivas upp omedelbart, säger Erik Engstrand.

Läs eller ladda hem rapporten ”Arenakrasch”.

Läs Erik Engstrands debattartikel i Svenska Dagbladet.

För mer information, kontakta:
Erik Engstrand, rapportförfattare
Twitter: @eeengstrand
E-post: erik.engstrand@timbro.se

Philip Lerulf, kommunikationschef på Timbro
Twitter: @Lerulf
E-post: philip.lerulf@timbro.se

• arena
  • uppsala
  • erik engstrand
  • arenakrasch
  • skatt
  • kommun
  • ny rapport

• Uppsala

Timbro följer GDPR vilket betyder att vi respekterar din integritet och din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. Läs mer i vår integritetspolicy.