Tioex stänger första investeringen i Einride på 20 MSEK plus

Idag meddelar Tioex, en medlemsplattform för investeringar i onoterade techbolag, att företaget stängt sin första investering i teknikföretaget Einride, som utvecklar självkörande eldrivna lastbilar. Det är hittills Tioex största investeringsrunda sett till antalet medlemmar som deltog. Totalt möjliggjorde Tioex att 120 medlemmar kunde investera, vilket är cirka tre gånger fler än genomsnittet vid tidigare investeringar. Minsta insatsen låg på 100 000 SEK och den största uppemot en miljon SEK. Totalt köptes andrahands aktier i Einride för strax över 20 miljoner SEK via Tioex.

– Einride är ett spännande bolag som gått från klarhet till klarhet. Under det senaste året har företaget lyckats kommersialisera verksamheten, framgångsrikt lanserat i USA, fått in namnkunniga investerare och mycket pekar i rätt riktning. Bland våra medlemmar har det varit ett stort intresse att få investera i företaget. Jag är väldigt glad att vi lyckades köpa in oss vid denna tidpunkt och hoppas att vi kan ge fler medlemmar möjlighet att investera i Einride längre fram, säger Johan Hägglund, grundare och VD för Tioex.

Sedan start 2020 har Tioex skapat möjligheter för privatpersoner att investera i intressanta onoterade techbolagen, såsom Klarna, Truecaller och nu Einride. Något som tidigare varit näst intill omöjligt. Intresset för andrahands aktier ökar i Sverige och nu vill fler få möjlighet att köpa in sig i svenska privatägda techbolag.

Bara senaste året ser vi att det finns ett ökat intresse att krydda portföljen med investeringar i onoterade techbolag. Att vi nu hade 120 medlemmar som deltog i denna investering och satte nytt rekord är något som talar för det. Vi ser även ett skifte i vilka som hittar till oss, idag är det alltifrån vanliga småsparare som inte har haft någon exponering mot onoterat tidigare och som vill vara med på resan, till partners på Private Equity bolag och kända tech-grundare, fortsätter Johan Hägglund.

• Ekonomi, finans

Tioex är en medlemsbaserad plattform med fokus på att möjliggöra försäljning av aktier för aktieägare i VC-backade företag, såsom grundare, anställda och investerare. Det skapar en möjlighet för privata investerare att investera i de mest intressanta privata techföretagen i olika faser. Tioex har faciliterat finansieringsrundor där medlemmarna har fått möjlighet att investerat i svenska onoterade toppbolag så som Klarna, Einride, Digiexam och Truecaller. Målsättningen för 2022 är att göra investeringar i tio bolag i olika faser. För mer information, besök tioex.se