Titania investerar i framtidens programvara för projektering: BIM.

Titania investerar i framtidens programvara för projektering: BIM.

Efter köpet av BIM-programvaran Autodesk Revit så ritar Titania i stort sett alla sina projekt med den allra senaste och modernaste tekniken.
BIM står för ”Building Information Modeling” och är ett nytt sätt att se på projektets hela livscykel, från projektering och upprättande av ritningar, till genomförandet av byggprojektet, till själva förvaltningsfasen. BIM innebär med andra ord fördelar för alla inblandade i ett byggprojekt; fastighetsägare, arkitekter, konstruktörer, entreprenörer och förvaltare.

Den stora fördelen med BIM är informationsinsamlandet och informationsutbytet, där informationen är tillgänglig för alla användare. Att all nödvändig information om projektet sparas på ett systematiskt sätt, gör det enkelt och snabbt att hitta rätt information samt att göra förändringar i ritningar och dokumentation. Ytterligare en stor fördel är att projekteringen för bygg, VVS, el, ventilation osv görs i samma programvara, vilket gör att projektörerna har samma information och förutsättningar att arbeta utifrån, vilket leder till färre missförstånd, när gjorda förändringarna automatiskt uppdateras i samtliga dokument och ritningar.

BIM innebär en stor förbättring och utveckling jämfört med tidigare generationers CAD-programvaror. BIM representerar enligt Titania framtidens sätt att projektera och genomföra projekt och Titania vill därför ligga i framkant med den senaste tekniken för att kunna erbjuda sina kunder så hög kvalitet som möjligt på utförda arbeten. Titania är övertygat om att företagets kunder kommer att märka av de positiva effekterna av företagets investering i Autodesk Revit.