Titania vann Årets Stadsbyggnadsprojekt 2017 i Täby

Titania vann Årets Stadsbyggnadsprojekt 2017 i Täby

Titania har tilldelats priset Årets Stadsbyggnadsprojekt 2017 av Täby kommun för våra nyproducerade stadsradhus i Ullna. 2012 vann Titania en markanvisningstävling för området Skogskvarteren. Skogskvarteren var Titanias första nyproduktion i egen regi och ett stort intresse bidrog till att alla bostäderna såldes innan projektet färdigställts. Projektet färdigställdes helt 2016.

– Det är väldigt hedrande att få pris för Skogskvarteren och våra stadsradhus. Skogskvarteren var första projektet vi tilldelats genom en markanvisningstävling och vi hade en extra hög ambitionsnivå. Utmärkelsen blir en bekräftelse på att vi bygger på ett arkitektoniskt tilltalande och samhällsmässigt hållbart sätt, säger projektchefen Wojciech Wondell.

Utmärkelsen syfte är att sätta god arkitektur och stadsbyggnad i fokus. Priset delas ut för sjätte gången av Täbys namn- och skönhetsråd efter att allmänheten haft möjlighet att inkomma med nomineringar.

– Town house Ullna allé är moderna radhus där likformighet och variation kan samsas. Den särskiljande typen av arkitektur bidrar positivt till områdets gestaltning. Med växthus i vissa byggnaders översta plan skapas volym och variation utan stor påverkan på kringliggande friytor, säger juryn i sin motivering.

Skogskvarterens stadsradhus har tidigare uppmärksammats i flera olika medier och tilldelades pris för bästa trähus av Estonian Woodhouse Association med fokus på konstruktionen. Husen kan även kännas igen från TV där de förekommit i en reklamfilm från K-Rauta samt ett inslag i Äntligen Hemma på TV4.

Titania är ett Stockholmsbaserat bygg- och installationsföretag som utför allt från nyproduktion, ombyggnation och fastighetsförvaltning till totalentreprenader och stambyten. Vi genomför nyproduktion av fastigheter både i egen regi och på entreprenad åt externa fastighetsägare. Vi har även intressanta koncept för kommuner, företag och privatpersoner som skall upplåta/sälja mark för nyproduktion.