Det renoverade 1920-talshuset till vänster och det nybyggda trähuset till höger.

Titanias Modellvillan finalist i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad

Modellvillan i Enskededalen som slutfördes 2016 har av en jury utsetts till en av tio finalister som kan vinna Årets Stockholmsbyggnad 2017. Årets Stockholmsbyggnad är ett pris och en årlig tävling. Stockholmarna röstar fram sin favorit bland byggnader, parker, infrastrukturanläggningar och annat som färdigställts under föregående år.

Modellvillans nybyggda trähus med åtta lägenheter kompletterar det befintliga 1920-talshuset som totalrenoverades.

– Ett modigt materialval. I byggnaden finns en tydlig koppling mellan såväl det gamla och det nya, som skalorna i omgivningen. Den är till synes enkel men med finess, den tar plats utan att dominera, kommenterar juryn.

På platsen stod tidigare en industrilokal med ett våningsplan. Industrilokalen revs och ersattes med ett modernt trähus på tre våningar. Fyra lägenheter i bottenplan och fyra etagelägenheter. I samma projekt utökades det intilliggande 1920-talshuset med tre nyproducerade lägenheter. De fyra befintliga lägenheterna och fasaden totalrenoverades.

– Det moderna trähusets fasad i lärkträ och stora fönsterpartier i glas och metall skapar en kontrast mot det tidstypiska 1920-talshuset, utan att sticka ut för mycket. Modellvillan har tidigare väckt uppmärksamhet i lokala och sociala medier, intresset var även stort vid säljstarten av lägenheterna, säger projektchefen Nikan Ghahremani.

Titania bildades av bröderna Einar och Mats Janson i Stockholm 2005. Bolaget har vunnit DI:s Gasellpris tre gånger i takt med bolagets snabba tillväxt.

– Vi är ett Stockholmsföretag så självklart är det prestigefyllt för oss att få vara med och tävla när Stockholmarna får välja sin favorit av stadens nya byggnader. Det är klart jag hoppas att Modellvillan vinner, men vi blir glada för alla röster vi får, säger Einar Janson, vd.

För mer information om Titania och Modellvillan:

Du kan rösta i tävlingen och hitta mer information på: http://vaxer.stockholm.se/tema/arets-stockholmsbyggnad/

Titania är ett Stockholmsbaserat bygg- och installationsföretag som utför allt från nyproduktion, ombyggnation och fastighetsförvaltning till totalentreprenader och stambyten. Vi genomför nyproduktion av fastigheter både i egen regi och på entreprenad åt externa fastighetsägare. Vi har även intressanta koncept för kommuner, företag och privatpersoner som skall upplåta/sälja mark för nyproduktion.