Vykortens framsida. Positivt framtidsfokus när Titania börjar bygga Tingstorget i förorten Alby.

Pressmeddelande -

Vykortsinsamling vid spadtag av kvarteret Tingstorget kan nå hela vägen till Guinnes rekordbok

Den 13 oktober inleder fastighetsbolaget Titania arbetet med att uppföra 670 bostadsrätter i det som ska bli kvarteret Tingstorget i Alby. Byggprojektet ska ses som första steget från dagens miljonprogram till framtidens moderna förorter med stadsliv. För att manifestera detta erbjuds alla invånare i Botkyrka skriva vykort dagen innan med en hälsning till framtidens kommuninvånare. Vykorten kommer samlas in och sänkas ner i en tidskapsel vid första spadtaget mitt på torget i det nya kvarteret.

-Lyckas vi samla in mer än 1016 vykort under 24 timmar kommer vi slå Guinnes världsrekord i flest antal personer som skrivit en hälsning i en tidskapsel säger Titanias vd Einar Janson.

Det nuvarande rekordet innehas av tevebolaget MTV och sattes i New York 2015. Tidskapseln i Alby kommer inte öppnas förrän om 50 år.

-Tingstorget är det största bostadsprojektet i Botkyrka kommuns norra delar sedan miljonprogramshusen byggdes för mer än 40 år sedan. Tingstorget med lägenheter och affärer kommer bli ett lyft för hela Alby, inte bara för dem som flyttar in. Idén att gräva ner en tidskapsel passar därför extra bra. Med lite tur kanske man får vara med vid öppningen om 50 år när kapseln öppnas. Det vore spännande att få uppleva när dagens visioner om Botkyrka blir vardag för morgondagens botkyrkabor avslutar Titanias vd Einar Janson.

Första spadtaget sker på Tingstorget (Lagmansbacken 1) i Alby kl. 14.00 torsdag den 13 oktober.

Titania är ett Stockholmsbaserat bygg- och installationsföretag som utför allt från nyproduktion, ombyggnation och fastighetsförvaltning till totalentreprenader och stambyten. Vi genomför nyproduktion av fastigheter både i egen regi och på entreprenad åt externa fastighetsägare. Vi har även intressanta koncept för kommuner, företag och privatpersoner som skall upplåta/sälja mark för nyproduktion.