HTF säger ja till hushållsnära tjänster. Överlämnar rapport till Hans Karlsson

HTFs förbundsstyrelse har beslutat förorda att Sverige bör sänka skatten på hushållsnära tjänster. HTF har låtit utreda frågan och överlämnar en rapport till arbetsmarknadsminister Hans Karlsson då han besöker en HTF- konferens den 11 maj. HTF anser att de som arbetar i andras hushåll ska ha trygga anställningsvillkor och omfattas av lagar och kollektivavtal. Förbundet anser att det skulle gynna främst kvinnorna som utför merparten av det obetalda hushållsarbetet idag. Alla vägar att öka sysselsättningen bör prövas och detta är en viktig väg för att förhindra skattefusk och svartarbete. - Vi vill gärna pröva om en skattelindring för hushållsnära tjänster kan leda till fler och tryggare jobb. Men vi anser också att systemet skulle skapa möjlighet att bedriva vanlig facklig verksamhet: förhandlingar om löner och villkor för de anställda. Det är inte rimligt att en stor grupp människor finns på en svart arbetsmarknad där de går miste om löneökningar, arbetsskadeförsäkringar och pensioner, säger HTFs ordförande Holger Eriksson. Mer information lämnas av förbundsordförande Holger Eriksson, telefon 070-537 84 78 eller vice ordförande Bengt Olsson, telefon 070-542 33 16. Läs utredningen som ligger till grund för HTFs beslut på www.htf.se Pressekreterare Maria Mirsch Tel: 08-737 82 68 Mobil: 070-668 90 42 Tjänstemannaförbundet HTF, Box 30102, 104 25 STOCKHOLM. Tel 08-737 80 00, Fax 08-618 68 12, www.htf.se

• Fackligt