Besöksrekord på Tjolöholms Slotts stora julmarknad

Besöksrekord på Tjolöholms Slotts stora julmarknad

För 26 året i rad har det firats traditionsenlig julmarknad på Tjolöholms Slott. Under de åtta julmarknadsdagarna kom 24333 besökare för att uppleva julstämningen på godset. Det slår förra årets besöksrekord med drygt 1300 personer.

-  Det är en tradition för många att inleda sitt julfirande på Tjolöholms Slott, konstaterar vd Maria Sidén nöjt. Extra roligt är det förstås att julmarknaden fortsätter att locka nya besökare. Vår ambition är att förnya evenemanget och samtidigt ta vara på den stämningsfulla julmarknadstraditionen.

Under julmarknaden pågick en insamlingen till en liten utomhusscen i slottsträdgården. Totalt samlades det in 160000 kronor under julmarknadsdagarna.

-  Den nya scenen kommer att vara på plats i slottsträdgården lagom till sommarsäsongen 2014. Vi ser fram emot att fylla den med barnteater och musikunderhållning.

Det påkostade slottet ritades i Tudorstil av arkitekten Lars Israel Wahlman och stod klart 1904. Slottsfrun Blanche Dicksons ambition var att återskapa ett engelskt lantgods.

Slottets välbevarade inredning visas året runt.

Elisabeth Elfström

Presskontakt Vice vd 0300-40 46 04