Julen börjar på Tjolöholms Slott!

Julen börjar på Tjolöholms Slott!

Äntligen är det dags för julmarknad! Fredag den 11 november slår slottet upp portarna till den traditionella julmarknaden, som anordnats på Tjolöholm sedan 1987. I år bjuds alla barn på fri entré till julmarknaden.

En älskad jultradition

Det är många som har julmarknaden som en kär tradition. Under tre helger i november samlas ett hundratal utställare inom hantverk, design och mat med småskaligt producerade julklappar och allt det goda som hör julen till. På Tjolöholms Slott står julupplevelsen i centrum - granar, ljus och eldar skapar en mysig inramning, och på programmet finns eldshow, barnföreställning, julkonserter och mycket annat. Ett populärt inslag är "Fru Dickson" som strosar runt och julhandlar på marknaden tillsammans med sina vänner.

- I år satsar vi extra mycket på barnen, berättar Emma Fröje, projektledare för julmarknaden. Hos tomten i Magasinet kommer det att finnas möjlighet att lämna sin önskelista, men också att slå sig ner i tomteverkstaden och skapa juliga konstverk av olika slags pyssel. Dessutom bjuder vi alla barn upp till fjorton år på fri entré till julmarknaden.

Hantverks- och matutställare

Bland alla utställare finns både gamla favoriter och helt nya. Tillsammans står de för ett gediget utbud av produkter som du inte hittar någon annanstans. De flesta utställare står inomhus, i godsets olika byggnader - det storslagna Magasinet, mysiga Loftet och Röda stallet samt bland herrskapets gamla åkdon i vagnsmuseet.

- Vi är glada över att intresset för att medverka på julmarknaden är så stort, säger Emma Fröje. Det är en stor bredd bland utställarna, från de större aktörerna som varit med under många år, till lokala UF-företag som för första gången får möjlighet att sälja sina produkter.

Juldekorerat slott

Ett besök på slottet är obligatoriskt för de flesta julmarknadsbesökare. Här kan den stora granen i slottshallen beskådas, klädd i vitt och silver precis som på grevinnan Bondes tid.

- Slottets första våning är öppen för alla julmarknadsbesökare, förklarar Emma Fröje. Dessutom kan man gå runt i de övre våningarna och se de juldekorerade rummen, då tillkommer en entréavgift på 75 kr för vuxna, medan barn i målsmans sällskap får fri entré.

Förra årets nyhet "Christmas tea", ett julinspirerat afternoon tea, blev en stor succé och återkommer även i år. Christmas tea serveras i slottets matsal och bör förbokas i god tid. Det finns dessutom mycket annat gott att äta på julmarknaden - julinspirerad meny i restaurang Storstugan, mysig glöggfika på Kafé Loftet, barnfamiljernas favoriter i Kafé Manegen och food trucks med maträtter från hela världen.

Julmarknaden pågår 11-13, 18-20 och 24-27 november, öppet kl 12-20 på vardagar och kl 10-18 på helger. Entré vardagar 100 kr, helger 120 kr, barn upp till 14 år gratis. Mer information finns på tjoloholm.se.

Godset ägs av Stiftelsen Tjolöholm med syfte att bevara och utveckla egendomens natur- och kulturvärden.

Kajsa Sjölander

Presskontakt Kommunikatör Press och kommunikation +46 763 087 020