#aiutmaningen

TL Bygg antar AI-utmaningen

Byggentreprenören TL Bygg har som första byggföretag i landet antagit AI-utmaningen vilket innebär att de under hösten kommer ge sina medarbetare chansen att utbilda sig i grunderna i Artificiell Intelligens.

Utbildningen skapades av Reaktor och Helsingfors universitet med målet att utbilda 1% av Finlands befolkning i AI. Initiativet blev en stor succé med över 130 000 deltagare och omkring 300 företag som anslöt sig. Framgången ledde till att den finska regeringen officiellt utmanade Sverige att göra detsamma och den svenska digitaliseringsministern Anders Ygeman accepterade utmaningen tidigare i år.

Elements of AI, som är utbildningen heter, har målet att öka kunskapen och förståelsen för artificiell intelligens. Den har utnämnts till en av de bästa i världen av Class Central, en global klassificeringscentral för öppna onlineutbildningar. Utöver sin erkända kvalitet är den dessutom gratis för alla.

- Det känns väldigt roligt att våra medarbetare får möjligheten att lära sig mer om AI. Kursen ger oss chansen att förstå vilka styrkor det finns med det, vilka hot vi kan stå inför och hur det i stort kommer påverka våra liv framöver. Det ger oss också ett mindset och en grundförståelse genom organisationen som vi kommer ha stor nytta av i framtiden, säger Martin Fagéus, ekonomichef och ansvarig för verksamhetsutveckling på TL Bygg,

Läs mer om utmaningen här: https://www.elementsofai.se/ai-utmaningen