Ännu ett designpris till Toyota Material Handling

Ännu ett designpris till Toyota Material Handling

Toyota Tonero, motviktstrucken med lyftkapacitet på 3,5-8,0 ton, har tilldelats det prestigefulla German Design Award Special Mention 2015.

Bakom det internationellt välrenommerade German Design Award står German Design Council, som för närvarande firar 60 år av identifikation, presentation och belöning av unika designtrender, med det uttalade målet att föra designen framåt.

Flera designpriser till Toyota
Toyota Material Handling har hittills vunnit ett 25-tal designpriser och är stolta över att vara en del av designscenen. Andra institutioner som främjar god design, som iF International Forum, har också uppmärksammat Toyotas truckar under 2014. Toyotas BT Movit N-serie tilldelades iF Design Award. Två år tidigare tilldelade iF sitt iF GOLD Design Award till företaget för BT Optio L-serien. Varje år tävlar fler än 2 000 produkter om iF Awards och att vinna en iF Gold är som att ta hem en ”Design-Oscar”.

Toyota-produkter har också fått beröm från andra välrenommerade designorganisationer som det respekterade japanska Institute of Design Promotion. Så sent som för en månad sedan gav de Tonero 3,5-8,0 ton sitt erkännande genom att tilldela trucken sitt Good Design Award 2014.

Förbränningsmotordrivna Tonero 3,5-8,0 ton, som har tilldelats German Design Award Special Mention for 2015, är en snygg arbetshäst. Trucken drivs med Toyotas unika, egenbyggda dieselmotor. Tonero är robust och stark och levererar hög tillförlitlighet samtidigt som den ser bra ut.

Juryn för German Design Award ansåg också att dragtruckarna i BT Movit N-serien var värda en nominering för 2015. Samma jury prisade 2010 våra Traigo 48 och BT Levio genom att nominera dem till German Design Award.

”Det är en glädje och en ära att bli inbjuden att delta i en så prestigefull designtävling tillsammans med de allra bästa”, säger Magnus Oliveira Andersson, Head of Design vid Toyota Material Handling Europe. ”Enbart produkter som uppvisar enastående egenskaper och lösningar bjuds in.”

Ceremonin för German Design Award kommer att ske den 13 februari 2015 i Frankfurt, Tyskland.