Alla Toyotas produktionsenheter OSHAS 18001-certifierade

Alla Toyotas produktionsenheter OSHAS 18001-certifierade

Alla tre produktionsenheter* inom Toyota Material Handling Europe är nu certifierade i enlighet med ledningssystemet OHSAS 18001. Ledningssystemet är ett stöd för den egna arbetsmiljön för att hantera sina arbetsmiljörisker och förbättra sin arbetsmiljöprestanda. En säker och hälsosam arbetsmiljö säkerställer pålitlig produktion och leverans av högkvalitativa produkter.

Toyota Material Handling Europes (TMHE) största produktionsenhet, BT Products och TMHE Parts Operation i Sverige, erhöll OHSAS 18001-certifikatet i april 2012. Mjölbyfabriken är en av de största produktionsenheterna för lagertruckar i världen med 76 000 m2 fabriksyta och 1 450 medarbetare. Fabriken producerar omkring 55 000 elektriska truckar och 70 000 lyftvagnar per år. Dess centrallager innehåller över 40 000 reservdelar för omedelbar leverans över hela världen.

OSHAS är en standard som hjälper verksamheter att på ett systematiskt sätt få till stånd ett bra arbetsmiljöarbete och hantera hälso- och säkerhetsrisker.

”Vi prioriterar och tar ansvar för att säkerställa att våra medarbetare arbetar i en säker och hälsosam miljö. Att tillhandahålla en säker och hälsosam arbetsplats har alltid varit en del av Toyotas filosofi – och det gör det möjligt för oss att leverera de bästa produkterna och tjänsterna till våra kunder”, säger Anders Claesson, VD för BT Products AB.

”Jag vill tacka projektgruppen. De har skött detta komplexa projekt under en relativt kort tid och funnit konstruktiva och kreativa lösningar för att klara kraven i OHSAS 18001. Exempel på detta är att man tog fram och genomförde interna utbildningar i säkerhet och riskbedömning viket är ganska ovanligt.”

Den första ”Safety Dojon” inom Toyota Industries Group skapades i Japan 2007 med det tydliga målet att skapa en olycksfri arbetsmiljö. Alla TMHE:s tre fabriker har en Safety Dojo, där medarbetarna får obligatorisk utbildning om säkerhetsrisker och fabriksregler. (”Dojo” betyder ”formell träningsyta” eller ”skola” på japanska).

*TMHE:s fabriker i Ancenis, Frankrike och Bologna, Italien blev OHSAS 18001-certifierade 2009

Toyota Material Handling Europe (TMHE) startade sin verksamhet 2006 och ansvarar för Toyota och BT:s materialhanteringsverksamhet i Europa. Tillsammans har Toyota och BT mer än 100 års branscherfarenhet i Europa. TMHE erbjuder ett omfattande program med motviktstruckar och lagertruckar med Toyota och BT:s varumärken samt en rad olika tjänster. TMHE är verksamt i fler än 30 länder i Europa och har sitt huvudkontor i Sverige. TMHE har även ett europeiskt kontor i Bryssel och produktionscenter i Ancenis i Frankrike, i Bologna i Italien och i Mjölby i Sverige. TMHE som har 4500 servicetekniker och 7500 anställda, är den regionala europeiska organisationen inom Toyota Material Handling Group (TMHG) som är en del av Toyota Industries Corporation (TICO). Mer information om TMHE finns på www.toyota-forklifts.eu

Presskontakt Communication Manager tf +4672 530 05 30