Beprövad innovation med nya BT Reflex från Toyota

Beprövad innovation med nya BT Reflex från Toyota

Toyota Material Handling lanserar de tre första modellerna i den nya BT Reflex-familjen: den högpresterande R-seriemodellen, E-serien med unik tiltbar hytt och den flexibla O-serien för användning både inomhus och utomhus. De uppdaterade skjutstativtruckarna BT Reflex kommer att sätta nya standarder inom säkerhet, energieffektivitet och ergonomi. De innovativa förbättringarna inkluderar ett uppdaterat ergonomiskt förarutrymme med intuitiva reglage och en interaktiv touchscreen i färg. Alla modeller kan levereras med intelligenta litiumjon-energipaket och kan enkelt anslutas till fleet management-systemet I_Site från Toyota.

Skjutstativtruckar från Toyota har varit klassledande produkter med innovativa funktioner för stabila, snabba och tysta lyftrörelser under de senaste 25 åren. Unik tiltbar hytt, Transitional Lifting Control, 360°-styrning, för att endast nämna några. Den nya generationen skjutstativtruckar fortsätter i samma anda och introducerar nya innovativa funktioner som fokuserar på fyra centrala områden: intelligent energianvändning, intuitiv och interaktiv förarupplevelse samt att tillhandahålla mer information till materialhanteringsverksamheten.

”Med temat ’beprövad innovation’ betonar vi inte bara vikten av vår klassledande flaggskeppsprodukt, utan också det faktum att vi fortsätter att investera i innovation för att uppfylla våra kunders behov, allt enligt vår Kaizen-princip (ständiga förbättringar). Med den här produkten når vi nya nivåer när det gäller säkerhet, ergonomi och energieffektivitet – och vi kommer att fortsätta att fokusera på att ge kunderna hållbara och effektiva materialhanteringslösningar i framtiden, säger Susanne Wallgren, produktchef BT lagertruckar, hos Toyota Material Handling Sweden.

Intelligenta energipaket

Nya BT Reflex har utvecklats med tre mål i åtanke: kostnadsbesparingar, miljövänlighet och energieffektivitet. Toyota Material Handling erbjuder ett urval av tre intelligenta energipaket som är anpassade till kundernas användningsområden. De är baserade på Toyotas egna modulära litiumjon-batterilösningar för att ge maximal flexibilitet under arbetet. Bra laddningsrutiner kan göra det möjligt för de nya skjutstativtruckarna att arbeta dygnet runt, även med det minsta energipaketet. Att ge företag högkvalitativa, kostnadseffektiva och säkra metoder för att försörja materialhanteringsutrustningar är av största vikt, samtidigt som miljöpåverkan hålls nere på ett minimum.

Intuitiv och interaktiv förarupplevelse

Förarupplevelsen har förbättrats ytterligare på den nya BT Reflex-serien med en omarbetad förarhytt. Den har nya ergonomiska funktioner och tar säkerhet och prestanda till en ny nivå.

Den nya hytten möjliggör intuitiv drift i alla avseenden. Förbättringarna inkluderar en ny styrningsenhet med handledsstöd för optimal förarkänsla samt en ny manöverkonsol på höger sida. Förarkomforten har inte glömts bort på den nya modellen, och den levereras därför med en högkvalitativ luftfjädrad förarstol som tillval. Ett annat tillskott till serien är ny stor touchscreen i färg som ger ännu bättre intuitiv kontroll och interaktivitet. Den nya pekskärmen gör det enkelt att tydligt läsa av viktig information och ger direkt åtkomst till programmerbara funktioner för att garantera en hög prestandanivå.

Information till din verksamhet med I_Site

Alla skjutstativtruckar från Toyota är uppkopplade smarta truckar, fabriksutrustade med ett integrerat telematiksystem, och kan enkelt anslutas till fleet management-systemet I_Site. Förargränssnittet har förbättrats, inklusive I_Site-funktioner som Smart Access, så att endast auktoriserade förare kan starta maskinen, men även med daglig tillsyn-kontroll för att säkerställa att en automatisk kontroll utförs av föraren före varje skift. Uppkopplade truckar med I_Site från Toyota gör det möjligt för användarna att mäta och förbättra för högre säkerhet och övergripande prestanda samtidigt som de gör kostnadsbesparingar.

Den nya Toyota BT Reflex-serien har en kapacitet på 1,4 till 2,5 ton och en lyfthöjd på upp till 13 meter. Höga prestanda, exceptionella och unika funktioner ger maximal produktivitet utan att kompromissa med säkerhet, energiförbrukning och ergonomi, även i de mest krävande miljöerna. Senare i år kommer två helt nya modeller att introduceras i skjutstativtruckfamiljen, en med fryshushytt och en truck med smalt chassi, N-serien.