BT Levio P-serien – med nya lösningar för maximal produktivitet och med nytt utseende

LPE200 och LPE240 är de kraftfulla, låglyftande arbetshästarna för intensiv lagerhantering. De förbättras nu ytterligare och får viktiga nya tillval, vilket ökar produktiviteten och sänker kostnaderna.

BT Levio låglyftare är snabba och kraftfulla men också säkra och lätta att använda. De passar i alla applikationer som innehåller horisontella transporter. Serien omfattar lätta, kompakta modeller för gående och åkande förare – samtliga med optimala drivsystem och konstruktioner som säkerställer hantering utan problem.

För intensiva applikationer som kräver kompakta truckar, har BT Levio P-seriens modeller uppfällbara förarplattformar. Det gör att de passar för långa transporter samtidigt som manövrerbarheten behålls, vilket är avgörande i många intensiva applikationer.

Som ett perfekt exempel på Toyotas sätt att arbeta med ständiga förbättringar (Kaizen), kommer de senaste modellerna av LPE200 och LPE240 med bättre prestanda och tillförlitlighet och nytt utseende. LPE200 har 40 olika förbättringar och LPE240 har 55 förbättringar sedan introduktionen. Förbättringar inom våra produkters kärnvärden; Produktivitet, Körkomfort, Säkerhet och Tillförlitlighet.

Dessutom tar de olika tillvalen i Productivity + paketen produktivitet och effektivitet till nästa nivå genom att tillhandahålla avancerade produktivitets- och säkerhetslösningar på båda modellerna.

Tillvalspaket Productivity +
Detta nya tillvalspaket säkerställer att BT Levio P-serien ligger i framkant i dagens krävande logistikverksamhet. Productivity + inkluderar egenskaper inom prestanda, körkomfort och säkerhet som tillsammans gör dem till klassledande låglyftare. Det gör det till ett mycket konkurrenskraftigt paket. På LPE200 har maxhastigheten ökats till 8,5 km/h och säkerheten säkerställs med hjälp av fällbara sidogrindar eller nykonstruerade sidoskydd eller ryggstöd. Productivity + på LPE240 innebär elektronisk servostyrning, vilket gör att det är enkelt att hantera laster upp till 2 400 kg.

På båda modellerna förbättras säkerheten ytterligare genom Optimised Truck Performance (OTP): automatisk hastighetsreducering i kurvor. Detta ger också en mjukare och mer lättkontrollerad körning när man går bredvid trucken.

Niclas Sternerup, Director Product Management Warehouse Range på Toyota Material Handling Europe kommenterar: ”LPE-seriens fräscha, uppdaterade design visar utseendet och känslan hos BTs aktuella lagertrucksprogram, inklusive den nyligen lanserade BT Optio L-serien med orderplocktruckar för lågnivå. Denna belönades för sin utmärkta design med iF Gold Product Design Award 2012 av iF Industrie Forum. Genom att lägga till värdepaketet Productivity + på LPE200 och LPE240, kommer våra kunder att kunna ta produktiviteten till en ny nivå.”

-------------------------------------------------------------

Presskontakter Toyota Material Handling Sweden:

Karin Lundström, Informationskoordinator,
Mobil. 070-527 81 51
Skicka e-post

Lotta Johansson, Produktansvarig BT
Mobil. 070-215 24 21
Skicka e-post

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Konecranes/SMV. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320  ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2011 närmare 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se