BT Lifter Silent

BT Lifter Silent

Den nya BT Lifter Silent är konstruerad för att möta det ökande behovet från kunder och myndigheter på tystare materialhanteringslösningar. Tystare utrustning är speciellt viktigt i distributionsverksamhet som sker på andra tider än kontorstid, speciellt när det gäller leveranser till butiker som ligger i bostadsområden. Allt fler verksamheter planerar leveranser utanför de ordinarie affärstiderna. På så sätt minskar störningen i den ordinarie verksamheten, samtidigt som trafikstockningar och restider minskar. Det leder i sin tur till minskad bränsleförbrukning och mindre utsläpp. BT Lifter Silent har en bullernivå som aldrig överstiger 60 decbel (dBA). Ljudnivån blir inte högre än om två personer talar med varandra i normal samtalston. De lägre bullernivåerna gör det också behagligare för förarna att använda trucken. I linje med Toyota Material Handlings strävan att tillhandahålla miljöanpassade produkter, utvecklades BT Lifter Silent i samarbete med PEAK-programmet i Nederländerna. PEAK-programmet, som är ett initiativ från flera olika nederländska myndigheter, arbetar både i Nederländerna och utomlands för att hitta lösningar som minskar bullret vid förflyttning av gods. – BT Lifter Silent är ett stort steg framåt när man jämför den med traditionella lyftvagnar. Skapandet av BT Lifter Silent är kanske en av PEAKs största framgångar när det gäller bullerminskning, säger Robert Goevaers, projektledare för PEAK från det holländska ekonomiministeriet. Den visar att det är möjligt att nå utmärkta prestanda samtidigt som kunderna får högproduktiva och kostnadseffektiva lösningar. Genom PEAK-programmet har BT Lifter Silent blivit certifierade enligt de strikta kraven i de holländska reglerna för miljöskydd i detaljhandeln, som begränsar bullret från lossning till 65 dBA mellan 19.00 och 23.00 och 60 dBA mellan 23.00 och 07.00. PEAKs certifieringsstandard beskriver den maximala bullernivån för en truck. I verkligheten kan bullernivåerna vara betydligt lägre än den certifierade nivån. Trots att BT Lifter Silent är 30 procent tystare än en standardlyftvagn, har den samma styrka och pålitlighet som har gjort BT Lifter till branschstandard för lyftvagnar i mer än sex decennier, med fler än 2,7 miljoner enheter sålda över hela världen. En rad modifieringar har gjorts i den nya modellen för att nå dessa avsevärda bullerminskningar. Styrhjul i gummi och boggihjul i Powerthane ger en smidig och tyst körning. Speciellt stötdämpande material i ramen minskar bullret via vibrationer. Alla dessa åtgärder bidrar till att minska mängden ljud som genereras när trucken körs över ojämna ytor, som korrugerade bakgavellyftar i stål på lastfordon, eller när gafflarna träffar marken, gaffeltunnlarna i pallarna eller lasten. – Utvecklingen av BT Lifter Silent ingår i vår ständiga strävan att leverera praktiska produkter av hög kvalitet, som möter kundernas krav samtidigt som de är anpassade till en god boendemiljö, säger Sven Wirenhammar, chef för Division hand Trucks. – BT Lifter Silent är bara den senaste i en lång historia av högkvalitativa produkter från BT. Våra utvecklingsingenjörer har noggrant utvecklat den bästa konstruktionen för denna nya lyftvagn för att den ska klara de håra bullerkraven, samtidigt som den har samma kvalitet och robusthet som kunderna förväntar sig av en medlem i BT Lifter-familjen. Som alla andra BT Lifter-modeller, kommer den nya modellen med samma unika livstidsgaranti (99 år) på gaffelramen. Pumpenhet och dragstång har fem års garanti. Alla BT Lifter har ergonomiskt utvecklade handtag som ger en naturlig position för händerna. Greppet är tillverkat i en speciell polymer, som säkerställer att det aldrig blir för varmt eller för kallt, oavsett temperaturen runt lyftvagnen. BT Lifter Silent finns också i Quick Lift- och överlast-modeller. En certifierad tyst modell av låglyftaren BT Orion LWE200 går att specialbeställa.