BT utökar sina kraftfulla staplare med en dubbelstaplingsmodell

BT utökar sina kraftfulla staplare med en dubbelstaplingsmodell

SPE200D kan användas för horisontella palltransporter och klarar upp till 2 000 kg i hög hastighet. Dess nyckelegenskap är dock förmågan att bära två olika laster samtidigt. Truckens gafflar kan lyfta 1 000 kg tillräckligt högt för att en andra 1 000 kg-last ska kunna bäras på truckens stödben. Det gör den till en extremt kompetent och flexibel palltransportör. Dessa egenskaper, i kombination med dess kompakta storlek, gör den idealisk för hantering inne i lastfordon. Exempelvis kan SPE200D snabbt lasta och lossa en trailer genom att ta två pallar i taget. Stativets korsbalkar är optimerade för att uppnå en utmärkt sikt över gafflar och last. Det gör det enkelt att arbeta i trånga utrymmen. Tillvalet servostyrning gör manövreringen ännu enklare. SPE200D har också BTs Sensi-lift, för exakt och intuitiv kontroll av lyft- och sänkhastigheten. Det ger snabbare hantering eftersom föraren alltid har full kontroll över lasten. Den bekväma styrarmen, med sin moderna konstruktion, gör det möjligt att sköta trucken med en hand. Lyft-, sänk- och körreglagen är ergonomiskt placerade och kan skötas med fingertopparna. SPE200D finns tillgänglig med lyfthöjder på 1 800 mm och 2 000 mm (teleskopstativ) och 2 500 mm (Hi-Lo-stativ). Den kan således användas som staplare på låg- och mellannivå. Dessutom är den konstruerad för långsides och kortsides pallhantering för maximal flexibilitet. Alla Ixion-modeller har BT Powerdrive – ett avancerat integrerat driv- och kontrollsystem som ger användarvänlighet, prestanda och effektivitet. Enkel CAN-bus-teknik kopplar centralprocessorn, som övervakar och kontrollerar truckens alla prestandaaspekter, till en kraftfull och effektiv separatmagnetiserad motor. Smidig och kraftfull hantering säkerställs i alla lägen genom kombinationen av den separatmagnetiserade motorn och det brytarlösa kontrollsystemet. Låg energiförbrukning och regenerativ bromsning innebär att Ixion-truckarna klarar fler arbetscykler per batteriladdning än konventionella staplare. Åkplattformar är en integrerad del i konstruktionen hos SPE200D, vilket gör den idealisk för applikationer som kräver långa körsträckor och intensiv hantering, exempelvis cross-docking. Det finns en rad olika tillval, inklusive mjuk och hård fjädring, ”stanna-nere”- eller ”vik-upp”-lösningar samt den stora Ergo-plattformen för maximal förarkomfort. SPE200D är byggd på det patenterade BT Powertrak-chassit – ett hydrauliskt system som säkerställer att trycket på drivhjulet alltid är proportionellt mot lasten på gafflarna, för optimal dragkraft. SPE200D har också fällbara sidogrindar som standard. När grindarna är uppfällda når trucken sin maxfart på 10 km/h. Ett urval av batteriutrymmen finns tillgängliga – upp till 440 Ah – och alla SPE200D-modeller kan klara snabbt batteribyte åt sidan genom att använda rullbanor.