Claes Palm på Toyota Material Handling Europe har utsetts till Årets Personaldirektör 2012

Claes Palm, Vice President Human Resources på Toyota Material Handling Europe (TMHE) har belönats av Universum för sin roll i att bygga ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Utmärkelsen följer upp framgången för TMHE, som tidigare under 2012 utsågs till Årets Employer Branding-företag.

Utmärkelsen delades ut till Claes Palm vid en ceremoni i Stockholm den 11 oktober, där branschdignitärer och familjen deltog.

Universums prismotivering ger en kort bakgrund till utmärkelsen:
”Den här personen har skapat ett stort intresse, som sträcker sig ända upp till ledningsnivå i företaget, kring employer branding-frågan. Han har även insett vikten av att ha en stark företagsimage i syfte att attrahera young professionals. Satsningen på den aktuella målgruppen har lett till goda resultat tack vare företagets tydliga profilering och tack vara denna persons stora engagemang i frågan. Vi vill därför utse Claes Palm till Årets Personaldirektör senior 2012 mot young professionals.” säger Petter Nylander, vd på Universum.

Employer branding avgörande för truckföretaget
Eftersom TMHE konkurrerar om talanger på en bred europeisk marknad, är employer branding avgörande.

”Även om jag personligen är tacksam och stolt över utmärkelsen, ser jag den mer som en bekräftelse på att vi arbetar i rätt riktning när det gäller både våra lokala och pan-europeiska HR-initiativ”, kommenterar Claes Palm.

”Man måste komma ihåg att Toyota är en organisation med en stark värdegrund. Det gör det enklare för oss att profilera oss som ett klart och tydligt alternativ för människor, som liksom vi, tycker att det är lika viktigt hur man gör något som vad man gör.”

TMHE:s kultur bygger på The Toyota Way, som består av fem värderingar: Challenge, Kaizen (ständiga förbättringar), Genchi genbutsu (gå till källan), Respect och Teamwork. Dessa är grundstenarna på vilka företaget har byggt sitt renommé.

Claes Palm har arbetat på olika poster i organisationen sedan 1986. Först på BT Industries och efter förvärvet år 2000, på Toyota Material Handling Europe. Under åren har han fått en djupare förståelse för hur Toyotas filosofi och värderingar kan överbrygga kulturella och andra skillnader.

”Min enkla tro är denna: Om ett företag vill växa och bli framgångsrikt, måste man erbjuda rätt klimat och förutsättningar för människor att växa, utvecklas och lyckas”, säger Claes Palm.