Egen webbshop för den klassiska svenska lyftvagnen

Egen webbshop för den klassiska svenska lyftvagnen

Alla som någon gång sommarjobbat i butik eller på lager har väl någon gång använt den klassiska BT-lyftvagnen som tillverkats i Sverige ända sedan 1947. Nu får denna klassiska industridesign en egen webbshop av Toyota Material Handling, som numera äger truckfabriken i Mjölby.

Sedan tidigare är Toyota Material Handling marknadsledande inom lyftvagnar i Sverige, mycket tack vare den höga produktkvalitén. Det har bland annat möjliggjort att man som enda tillverkare kan erbjuda livstidsgaranti på gaffelramen. Nu flyttar företaget fram sina marknadspositioner ytterligare genom att öppna webbshopen.

- Med webbshopen vill vi nå ut till kunder runt om i landet som är vana att köpa varor på internet och som uppskattar enkelheten med att beställa sin lyftvagn när det passar dem, säger Per Wass, VD för Toyota Material Handling Sweden. Dessutom erbjuder vi i webbshoppen snabba leveranser på 48 timmar för de allra flesta modeller.

Den första lyftvagnen tillverkades i BT-fabriken år 1947. Sedan dess har över tre miljoner lyftvagnar producerats och sortimentet har under årens lopp utvecklats och breddats. Idag finns lyftvagnarna i fler än 10 olika modeller och i webbshoppen kan man hitta alla de populäraste modellerna såsom BT Quicklifter samt BT Pro Lifter.

- BT-lyftvagnarna är en svensk industridesignklassiker och idag är vi den enda tillverkaren av lyftvagnar med produktion i Europa, säger Per Wass. Livslängden på lyftvagnarna är mycket lång, nyligen hittade vi en lyftvagn tillverkad i mitten av 60-talet som fortfarande används på ett snickeriföretag i Tyskland.

Fakta om lyftvagnarna från BT:

• Första lyftvagnen tillverkades av BT år 1947. Två år senare tog BT i samarbete med SJ fram EUR-pallen med samma mått som är standard idag.
  • Robust design med låg vikt vilket gör den lätt att manövrera.
  • Handtag i polymer ger en bra ergonomi och en varm och greppvänlig yta
  • Smörjnipplar underlättar service och ger en lång livsläng
  • BT:s lyftvagnar har livstidsgaranti på gaffelramen samt fem års
    garanti på övriga komponenter
  • Tillverkas i BT-fabriken i Mjölby enligt Toyota Production System
  • Miljövänlig produktion samt ECO-labelcertifierad (LHM230)

För mer information, kontakta:

Karin Lundström, informationskoordinator, Toyota Material Handling Sweden.
Tel. 08-704 42 01, e-post: karin.lundstrom@se.toyota-industries.eu

Mattias Hällgren, produktansvarig, Toyota Material Handling Sweden.
Tel. 08-704 41 38, e-post: mattias.hallgren@se.toyota-industries.eu

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med DanTruck, SMV och MAFI. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 450, varav närmare 300 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under FY 2009 cirka 1,2 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se.