Silke Ernst, Senior Vice President HR & Corporate Communications, Toyota Material Handling Europe

Erfarna HR-chefen Silke Ernst till Toyota Material Handling Europes koncernledning

Silke Ernst tillträder i rollen som Senior Vice President HR & Corporate Communications och som medlem i Toyota Material Handling Europes koncernledning.

Silke Ernst börjar i sin nya roll den 1 april 2024 och efterträder då Peter Damberg som kommer säkerställa en smidig överlämning innan han går i pension i juli.

Silke Ernst är en analytisk HR-ledare med bred erfarenhet av att driva såväl HR-processer som förändringsarbete och kulturtransformation både lokalt och globalt. Hon är också en erfaren strateg inom områden som hållbarhet, affärsutveckling och internkommunikation.

Ernesto Domínguez, TMHE President och vd:

“Människor och kultur är oumbärliga för vår verksamhet och vi tar tydliga strategiska steg för att befästa detta. Att få in en erfaren ledare som Silke Ernst i vårt team stärker våra ambitioner ytterligare och jag ser fram emot att se hur Silke Ernst kommer fortsätta att förbättra vårt strategiska arbete tillsammans med HR- och kommunikationsteamet."

Genom åren har Silke Ernst haft ledande koncernpositioner inom HR i börsnoterade företagen Mycronic och Dometic samt ledande HR-roller i Vattenfall. Sedan 2022 driver hon en egen konsultfirma inom strategisk HR. Silke är född i Tyskland 1967, men bor sedan 30 år i Stockholm.

Toyota Material Handling Europe är den europeiska regionala organisationen inom Toyota Material Handling Group, som är en del av Toyota Industries Corporation – världens ledande leverantör inom materialhantering. Toyota Material Handling Europe hjälper företag i alla storlekar, i över 30 europeiska länder, med ett komplett sortiment av Toyotas motviktstruckar, BT-lagerutrustning och tjänster samt lösningar och innovationer med mervärde, som automation, anslutningsmöjligheter och energilösningar. Över 95% av truckarna tillverkas vid våra europeiska fabriker i Sverige, Frankrike och Italien – alla enligt TPS (Toyota Production System) kvalitetsstandarder. Läs mer för att uppnå exceptionell effektivitet i din verksamhet: www.toyota-forklifts.eu

Jonas Lindell

Head of Corporate Communication Toyota Material Handling Europe 070-351 24 38