Hur blir en truck till?

Hur blir en truck till?

Upplev det och mycket mer när Toyota Material Handling öppnar upp portarna till sin fabrik i Mjölby under en dag

Truckar är logistikvärldens smörjmedel, och för att uppmärksamma det hårda arbete som ligger bakom en bra truck öppnar Toyota Material Handling upp portarna till sin fabrik i Mjölby lördagen den 8 oktober. Under denna dag förvandlas fabriken till temaparken ”Truckland”, där besökarna får en inblick i den unika verksamhet som i Mjölby sysselsätter mer än 1 800 personer.

Tanken bakom ”Truckland” är att ge alla en möjlighet att upptäcka Toyotas spännande truckvärld genom att träffa anställda och titta närmare på det stora produktutbudet. De som är intresserade av att veta mer om Toyotas karriärmöjligheter har även möjlighet att träffa representanter från personalavdelningen, representanter för olika yrkesgrupper och testa ett TPS-spel (Toyota Production System) som illustrerar hur Toyotas världsomspännande TPS-koncept fungerar i praktiken.

– ”Truckland” är ett gyllene tillfälle att se vad som händer bakom kulisserna i våra fabriker och lära känna människorna och värderingarna bakom Toyota Material Handling, säger Håkan Dahllöf, president, Toyota Material Handling Europe. Under denna familjetillställning kan besökarna få uppleva hur vi arbetar tillsammans i en miljö präglad av öppenhet och respekt för att bibehålla och vidareutveckla oss som en ledande organisation inom svensk industri och på en global marknad, säger Håkan Dahllöf.

Snabbfakta om Mjölbyfabriken

• BT grundades 1946 och öppnade sin första fabrik i Mjölby 1952. Den första produkten som tillverkades i fabriken var den handdragna lyftvagnen. Toyota köpte BT år 2000.
        • BT Products AB designar och tillverkar elektriska och manuella lagertruckar för distribution i Europa och globalt. Lagertruckar exporteras till hela världen, förutom Nordamerika, och ett brett sortiment av manuella och eldrivna lyftvagnar skickas över hela världen. Specialdesignade truckar och små volymer av standardtruckar designas och tillverkas även som specialprodukter.
          • Fabriken i Mjölby upptar en yta på ungefär 76 000 kvadratmeter. Den huvudsakliga tillverkningsprocessen innefattar produktion av plåt och svetsade komponenter, målning, montering och specialdesignade produkter.
            • Ungefär 1 800 människor arbetar på Toyota Material Handling i Mjölby – cirka 1000 arbetare och cirka 800 tjänstemän.
              • Toyota Material Handling Europe har också sitt huvudkontor i Mjölby.

Om Toyota Production System (TPS)
Toyota Production System ger medarbetare möjligheten att optimera kvalitén genom att konstant förbättra processer och eliminera onödig förbrukning av mänskliga och företagsrelaterade naturresurser. TPS påverkar varje aspekt av Toyotas organisation och innehåller en gemensam uppsättning värderingar, kunskaper, och processer. TPS förser anställda med väldefinierade ansvar och arbetsuppgifter i varje produktionssteg och uppmuntrar varje anställd att sträva efter ständiga förbättringar.

Användbara länkar:

Fabriken i Mjölby: http://www.toyota-forklifts.eu/en/company/Factories/Pages/Mjolby.aspx

Truckland: http://www.truckland.nu

- slut -

Kontakta oss för högupplösta bilder på våra produkter eller mer information om våra produkter, tjänster, och lösningar.

Presskontakter:

Akiko Elmwall, PR Executive, Toyota Material Handling Europe,