Miljöanpassat måleri vid Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby

Toyota Material Handling Europe (TMHE) har investerat 116 miljoner kronor i truckfabriken i Mjölby. Satsningen är en av de största som gjorts i BT-fabrikens 64-åriga historia. Det nya måleriet minskar koldioxidutsläppen drastiskt, med hjälp av fjärrvärme och avancerad teknik. Dessutom återvinns avloppsvattnet.

Hela den 5 000 kvadratmeter stora anläggningen har konstruerats för att leverera högkvalitativ målning med maximal energieffektivitet och minimalt spill. Redan tidigare har fabriken använt sig av pulvermålning utan utsläpp av lösningsmedel men den nya anläggningen har miljöanpassats på ytterligare en rad områden.

– Toyota Material Handling Europe har tagit ställning för hållbar tillverkning av högkvalitativa materialhanteringsprodukter, säger Håkan Schill, Vice President Supply på Toyota Material Handling Europe. Den avancerade nya målerianläggningen i Mjölbyfabriken visar vårt mål att minska miljöpåverkan under hela produktlivscykeln, från produktutveckling och tillverkning till hantering och återvinning.

Investeringen på 116 miljoner kronor för den nya anläggningen är en av de största i BT-fabrikens historia. Det högteknologiska måleriet har inrymts i en ny byggnad med godsmottagning och fjärrvärmecentral. Målet har varit att leverera hög kvalitet med maximal effektivitet och minimalt spill, i linje med Toyota Production System (TPS), som används vid TMHEs samtliga tre produktionsanläggningar.

Exempel på miljöförbättringar som genomförts i det nya måleriet:

• Måleriet använder fjärrvärme från bioenergi vid uppvärmning av processbad i stället för gasol.
  • Spillvattnet renas i en ny reningsanläggning så att processvattnet kan återanvändas.
  • Energiåtgången har minskats med 70 % i den nya reningsanläggningen för vatten jämfört med den gamla.
  • Effektivare energianvändning med exempelvis värmeslussar till härdugnar och minimerad användning av tryckluft.

Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby tillverkar ett komplett sortiment av elektriska lagertruckar, inklusive skjutstativtruckar, orderplocktruckar, staplare, låglyftare och smalgångstruckar (VNA) samt lyftvagnar.

Mediekontakter:

Karin Lundström, Toyota Material Handling Sweden
E-post: karin.lundstrom@se.toyota-industries.eu

Anna Graf, Toyota Material Handling Europe
E-post: anna.graf@toyota-industries.eu

Om Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe (TMHE) startade sin verksamhet 2006 för att administrera Toyota och BTs materialhanteringsverksamhet i Europa. Tillsammans har Toyota och BT mer än 100 års branscherfarenhet i Europa. TMHE erbjuder ett omfattande program med motvikstruckar och lagerutrustning med Toyota och BTs varumärken samt en rad olika tjänster. TMHE är verksamt i fler än 30 länder i Europa och har stabsfunktioner i Ancenis (Frankrike) Bologna (Italien) Bryssel (Belgien) och Mjölby/Linköping (Sverige). Produktionen sker i Ancenis, Bologna och Mjölby. TMHE som har 400 försäljning- och servicecenter, 4700 servicetekniker och 8000 anställda, är den regional europeiska organisationen inom Toyota Material Handling Group (TMHG) som är en del av Toyota Industries Corporation (TICO). Mer information om TMHE finns på www.toyota-forklifts.eu