Ny Verkställande Direktör Toyota Material Handling Europe

Matthias Fischer, för närvarande VD för Toyota Material Deutschland, har utsetts till ny Verkställande Direktör för Toyota Material Handling Europe från och med 15 februari, 2012.

Matthias Fischer har lång erfarenhet från materialhanteringsbranschen, från både försäljning, marknadsföring, eftermarknad och service. Han har tidigare haft flertalet uppdrag inom Jungheinrich, bland annat som VD i Italien och senare som ansvarig för försäljning och marknad i Jungheinrichs ledning. Matthias Fischer utsågs i april 2007 till VD för TMH Deutschland.

“Genom att jobba nära kunder och nära marknaderna i Europa har Matthias Fischer byggt upp en gedigen erfarenhet av vår affär. Med sin bakgrund kommer han att kunna leda TMHE mot fortsatt tillväxt och lönsamhet,” säger Christer Högberg, styrelseordförande för Toyota Material Handling Europe.

Den nuvarande Verkställande Direktören för TMHE, Håkan Dahllöf, har framgångsrikt lett företaget genom en period med betydande förändringar. Håkan Dahllöf var också en av de viktiga arkitekterna bakom tillkomsten av Toyota Material Handling Group, idag världens ledande leverantör av materialhanteringslösningar.

Toyota Material Handling Europe går nu in i en ny fas. Styrelsen för TMHE och Håkan Dahllöf har därför i samförstånd kommit fram till att det nu är rätt tillfälle att gå skilda vägar.

För mer information,

vänligen kontakta Christer Högberg, styrelsens ordförande 070-576 69 70

Om Toyota Material Handling Europe:
Toyota Material Handling Europe (TMHE) startade sin verksamhet 2006 och ansvarar för Toyota och BT:s materialhanteringsverksamhet i Europa. Tillsammans har Toyota och BT mer än 100 års branscherfarenhet i Europa. TMHE erbjuder ett omfattande program med motviktstruckar och lagertruckar med Toyota och BT:s varumärken samt en rad olika tjänster. TMHE är verksamt i fler än 30 länder i Europa och har sitt huvudkontor i Sverige. TMHE har även ett europeiskt kontor i Bryssel och produktionscenter i Ancenis i Frankrike, i Bologna i Italien och i Mjölby i Sverige. TMHE som har 4500 servicetekniker och 7500 anställda, är den regionala europeiska organisationen inom Toyota Material Handling Group (TMHG) som är en del av Toyota Industries Corporation (TICO). Mer information om TMHE finns på www.toyota-forklifts.eu