Nytt samarbetsavtal mellan Toyota och Kalmar

Nytt samarbetsavtal mellan Toyota och Kalmar

Toyota Material Handling Sweden (TMHSE) och Kalmar presenterar ett nytt samarbetsavtal mellan två av truckbranschens största och marknadsledande aktörer. Samarbetsavtalet för den svenska marknaden träder ikraft från och med 1 maj 2013.

Per Fyrenius, VD på Toyota Material Handling Sweden berättar:

-  Genom det nya samarbetsavtalet utnyttjar vi varandras spetskompetenser och samverkar inom flera områden. Vi är mycket glada över att fördjupa samarbetet med Kalmar för att kunna erbjuda våra kunder den bredd som detta innebär.

-  På Toyota Material Handling har vi ett brett sortiment av BTs lagertruckar och Toyotas motviktstruckar med kapacitet upp till 8,5 ton. Vi fortsätter nu att fokusera vår kompetens och våra resurser på den egna kärnverksamheten samtidigt som vi drar nytta av Kalmars erfarna säljkår inom det tyngre segmentet motviktstruckar med kapacitet på upp till 52 ton samt reach stackers och terminaltraktorer.

Svante Alverönn, VD på Kalmar Scandinavia:

-  Vi är oerhört nöjda att kunna presentera det här samarbetet med den ledande leverantören i Sverige inom materialhantering. Det nya samarbetsavtalet innebär att vi mer tydligt och effektivt kan fokusera på prioriterade kundsegment. Vi är övertygade om att det här dynamiska samarbetet kommer att förstärka våra möjligheter att erbjuda kompletta och effektiva lösningar till våra kunder.

Toyota Material Handling Swedens tidigare agentur på SMV/Konecranes är avslutad från och med 1 maj 2013, ett gemensamt beslut taget av båda parter.

--- Slut ---

Vid frågor kontakta:

Per Fyrenius, VD Toyota Material Handling Sweden, tel. 070-217 68 95

Eller:

Svante Alverönn, VD Kalmar Scandinavia, tel. 070-592 57 60

Information om Kalmar
Kalmar har marknadens bredaste utbud av lasthanteringslösningar och service till hamnar, terminaler, distributionscentraler och till tung industri. Kalmar är den ledande tillverkaren inom automation av terminaler och energieffektiv containerhantering, där en av fyra containerförflyttningar runt om i världen utförs av en Kalmar lösning. Genom sin breda produktportfölj och globala säljnätverk kan Kalmar erbjuda en fullständig integration av olika terminalprocesser. Kalmar förbättrar effektiviteten av varje lasthantering.

Kalmar är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,3 miljarder euro år 2012 och företaget sysselsätter cirka 10 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com

Information om Toyota Material Handling Sweden Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Kalmar. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta. Omsättningen var under 2012 cirka 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se

TMHSE är en del av Toyota Material Handling Europe (TMHE), som är den regionala europeiska organisationen i Toyota Material Handling Group (TMHG).TMHEs försäljnings- och servicenätverk är aktivt i mer än 30 länder i Europa och erbjuder en omfattande produkt- och tjänsteportfölj för både motviktstruckar och lagertruckar.

TMHE har produktionsenheter i Mjölby, Ancenis (Frankrike) och Bologna (Italien). www.toyota-forklifts.eu

Omsättningen var under 2012 cirka 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se