Produktnyhet: BT Svenska lanserar 24-volts motviktstruckar från Toyota

Produktnyhet: BT Svenska lanserar 24-volts motviktstruckar från Toyota

BT Svenska lanserar en ny serie med avancerade 24-volts, elektriska, trehjuliga motviktstruckar från Toyota. Maskinerna passar till en mängd olika applikationer och ger en säker och produktiv lösning vid begränsat hanteringsutrymme. Den nya 7FBEST-serien, som går under familjenamnet Traigo, finns med lyftkapacitet på 1,0, 1,25 och 1,5 ton och är idealisk för trånga utrymmen i fabriker, lager och butiker. Ett stort antal olika utrustningsvarianter gör att trucken klarar de flesta kundbehov. 7FBEST ger säkerhet, komfort, produktivitet och lönsamhet i toppklass och innehåller Toyotas branschledande teknik som det unika Toyota SAS, System för Aktiv Säkerhet, och AC2 Power System. SAS säkerställer en hög säkerhetsnivå genom att aktivt skydda föraren. Det minskar risken för skadat gods och förbättrar produktiviteten. SAS innehåller automatisk nivåreglering av gafflarna som gör det möjligt för föraren att placera gafflarna i en perfekt horisontell position med en knapptryckning. Detta bidrar till att förenkla och att ge en säkrare lastning och lossning. En annan av egenskaperna med SAS är aktiv tiltkontroll som begränsar tilthastigheten bakåt på högre höjder vid instabila situationer. Även tiltvinkeln framåt reduceras när tunga laster lyfts högt. Dessutom sköts truckens sidostabilitet med hjälp av ett aktivt sidostabilitetssystem som reducerar truckens körhastighet vid svängar. 7FBEST förbättrar produktiviteten i hanteringscykeln genom integreringen av AC2 Power System, som kombinerar en kompakt AC-motor med ett avancerat styrsystem för att ge god prestanda med exakt kontroll. En unik valfunktion med tre lägen gör det möjligt att välja förinställda lägen i truckens AC2 Power System – ”mjuk”, ”normal” och ”snabb” – för olika materialhanteringshastigheter. ”Mjuk” ger relativt låg materialhanteringshastighet med maximal batteritid och mjuk körning. Följaktligen ger ”snabb” maximal materialhanteringshastighet jämfört med ”mjuk” och ”normal”. Produktiviteten förbättras ytterligare genom ett horisontellt batteribytessystem som gör det möjligt att rulla ut batteriet åt sidan. Detta rullsystem gör batteribytet snabbare, enklare och säkrare. 7FBEST ger mycket bra förarergonomi som ett resultat av bland annat minispakar inbyggda i sätets armstöd. Armstödet kan också levereras med dubbla multifunktionsspakar som gör det möjligt för föraren att utföra mer än en uppgift med varje spak. – 7FBEST har utvecklats speciellt för europeiska användare, säger Bernt Sandström, produktchef maskin på BT Svenska. Toyota har noggrant lyssnat på användare av trehjuliga truckar och möter deras högre krav genom att erbjuda aktiva säkerhetsfunktioner som standard. Toyota tillhandahåller olika ergonomiska lösningar för att täcka in olika behov hos förare och applikationer. Genom att använda AC-teknik görs serien mer energieffektiv, mer produktiv, pålitligare och mer kostnadseffektiv.