Produktnyhet: BT utökar Minimover-serien

Den nya BT Minimover HWE100 är en flexibel truck som kan användas som staplare, ledtruck och orderplocktruck. Den har sitt ursprung I BTs Minimover LWE130 motorlyftvagn, som har gjort sitt jobb i ett otal applikationer sedan lanseringen 2001. HWE100 har fördelen av ett enkelstativ med två lyfthöjder (1580 och 2000 mm), som avsevärt ökar truckens användningsområden. Med sin låga vikt och kompakta dimensioner är den konstruerad för användning i trånga utrymmen som butiksgolv och fabriker. Kapaciteten är 1000 kg och den passar för stapling på första nivån, för lågintensiv orderplockning och horisontella palltransporter. Den är också idealisk för användning som mobila arbetsbord, speciellt med tillvalet automatisk höjdjustering. HWE100 har ett enkelstativ som alltid ger utmärkt sikt. Två gaffelbredder och gaffellängder finns som standard. HWE100-modellen har fasta stödben med enkelhjul. En version med gränslande stödben finns också tillgänglig (HWE100S). Den är idealisk för flerpallshantering. Avstånden mellan stödbenen på HWE100S kan justeras från 900 mm till 1300 mm. Gaffelbredden kan också justeras för att passa alla palltyper. Länkhjulen, som alltid svänger inom truckens profil, är separatfjädrande med inbyggda dämpare. Det ger mycket god stabilitet och manövrerbarhet. HWE100 har underhållsfria, ventilreglerade batterier för problemfri hantering. Laddning görs från en vanlig väggkontakt. Automatisk höjdjustering Tillvalet automatisk höjdjustering gör HWE100 idealisk som arbetsbord. Gafflarna flyttas automatiskt till lämplig arbetshöjd när ett lager av gods har tagits bort eller lagts till. Det innebär att användaren alltid får optimal arbetshöjd. Genom att justera höjden på en fotocell på stativet får man rätt höjd för varje användare och applikation. När man exempelvis manuellt lastar en pall från ett transportband, kommer gafflarna på HWE100 automatiskt att sänkas lagom mycket i takt med att användaren fyller pallen. Man får alltid en bekväm arbetshöjd. Detta fungerar också åt andra hållet när pallen lastas av. Gafflarna höjs så att överdelen av lasten är på en konstant nivå.