Säkerhet och pedagogik i fokus vid Toyotas årliga instruktörskonferens

Säkerhet och pedagogik i fokus vid Toyotas årliga instruktörskonferens

Till vecka 5 varje år bjuder Toyota Material Handling in sina kunders interninstruktörer och truckansvariga till en tvådagarskonferens. Så även i år, då evenemanget lockade cirka 125 deltagare och genomfördes i Stockholm/Arlanda. Årets tema var "Teoretisk och praktisk pedagogik".

Syftet med de årliga konferenserna är att hålla kundernas interninstruktörer, d.v.s. de som själva utbildar internt på sina arbetsplatser, uppdaterade kring lagar, regler och nyheter inom truckutbildningsområdet.

Stefan Elfqvist, produktchef för förarutbildning och säkerhet hos Toyota Material Handling Sweden:
 "Utbildare och instruktörer är oerhört viktiga i det lokala arbetet att minska olyckorna och öka säkerhetstänket."

Stefan som ansvarade för arrangemanget tillsammans med sina kollegor är nöjd efter dagarna. "Det märks att behovet av att mötas, byta erfarenheter, få matnyttig information och få svar på sina frågor är stort".

På årets program stod bland annat:
•Information från Arbetsmiljöverket om inspektioner, sanktionsavgifter och truckskadestatistik
•Information om vad som gäller vid arbete med maskiner på väg
•Riskanalys ur ett kundperspektiv och om vikten av att sätta säkerhet högt på agendan
•Hur utnyttja och ladda batterierna mer effektivt
•Hur göra bättre bedömningar som instruktör vid den praktiska uppkörningen?
•Pallställ, besiktning och utbildning  - Hur öka säkerhetstänket på lagret
•Nya Toyota etruck utan bok
•Förbättrad ergonomi på nya truckmodeller