Toyota förbättrar sitt truckmobilspel

Toyota förbättrar sitt truckmobilspel

Toyota Material Handling förbättrar sitt mobilspel Forklift Challenge.

I december 2011 presenterade Toyota Material Handling materialhanteringsbranschens första mobilspel. Det har blivit en stor framgång med över 450 000 nedladdningar i Europa, vilket vida överstiger alla förväntningar.

Forklift Challenge skapades ursprungligen för att demonstrera fördelarna med Toyota System of Active Stability  (Toyota SAS) och på så sätt sprida ljus över säkerhetsfrågorna runt truckar. Spelarna kör sina självvalda truckar runt en bana och målet är att klara banan så snabbt som möjligt samtidigt som man minimerar risken för att skada godset. Detta ger en insikt om utmaningen att minska materialhanteringskostnaderna samtidigt som produktiviteten är på topp.

Spelet överträffade Toyotas förväntningar genom att inte bara bidra till att utbilda om fördelarna med Toyota SAS utan också genom att vara tilltalande för ”vanliga spelare”, som ofta är krävande när det gäller den här typen av spel. Med utgångspunkt från den feedback och de kommentarer som spelare har lämnat, har Toyota nu ytterligare förbättrat spelet.

Spelet genomgår ständiga förbättringar på vanligt sätt men det är vissa aspekter som det fokuserats extra på.

Den första förbättringen är truckarnas funktion och körbarhet, vilket gör dem mindre känsliga och lättare att kontrollera. Det gör det lättare för nybörjare, liksom den nya banan, som riktar sig till förstagångsanvändare. Grafiken och spelflödet har också utvecklats, vilket ger en alltigenom roligare och smidigare spelupplevelse.

En av de mer tydliga förändringarna är ”spelen-i-spelet”, som syftar till att göra spelupplevelsen mer utmanande och engagerande. En giraffkran släpper färgade bollar eller kartonger på banan. Dessa ska spelaren undvika, liksom oljeläckorna som tillfälligt försämrar sikten på banan.

Den uppdaterade versionen av Forklift Challenge finns nu tillgänglig online för PC och Mac och spelare kan också ladda ned mobilversionen gratis via iTunes för iPad, iPad 2, iPhone 3GS och iPhone 4. Det finns också på Google Play och kräver Android 2.1.