Toyota I_Site utökas med ny funktionalitet och mobilapp

Toyota I_Site utökas med ny funktionalitet och mobilapp

Toyota Material Handling har under många år varit pionjär när det gäller
PIN-kodsstart, för att öka säkerheten genom att säkerställa att endast behöriga
förare använder truckarna. Utbudet förstärks nu genom att integrationen med
befintliga system för kortläsare möjliggörs. Senare i år kommer Toyota
I_Site-konceptet också att erbjuda fjärrövervakning av truckflottan via en
mobilapp.

De flesta stora företag använder idag kortläsarsystem för att öka säkerheten och begränsa tillgängligheten. Varje medarbetare har ett unikt identitetskort som också bestämmer vilka delar av lokalerna som är tillgängliga.

Toyota Material Handling har nu utvecklat ett Smart Access-kortsystem för sina truckar, som använder precis samma teknik. Ett enda ID-kort ger tillgång till byggnader och utrustning genom en multiteknikkortläsare*, som installeras på trucken. Det underlättar för föraren och förenklar hanteringen av systemen. Smart Access-tillvalet är en del av Toyota I_Site.

En annan nyutveckling för Toyota I_Site, bygger på att det kan vara en utmaning för logistikchefer att ha kontroll på truckverksamheten. En ny mobilapp underlättar detta.

Företagets Toyota I_Site-koncept har redan fått ett renommé om att vara den mest omfattande lösningen för kontroll och optimering av truckflottan.

Genom att använda telematiklösningar ombord och sända data via GPRS/3G-nätverk, gör Toyota I_Site det möjligt för ansvariga att mäta truck- och föraraktiviteter, inklusive körtid, batterihantering och krockar. Data kan också laddas upp till trucken och på så sätt kan man uppdatera förarbehörighet, mjukvara ombord och andra funktioner.

Alla funktioner är tillgängliga via webbportalen men de viktigaste funktionerna kan nu också nås via den nya mobilappen. Appen, som är anpassad för iPhone, innebär att ansvariga kan kontrollera aktiviteter när de är på språng. Den varnar exempelvis om en truck inte klarar daglig tillsynskontroll före användning, som är en av modulerna i Toyota I_Site.

Man får också en varning om en krock upptäcks via krocksensorn. Måste trucken återstartas efter en krocklockout, kan det också skötas med mobilappen. Viktiga truckdata är också tillgängliga, t.ex. förarbehörigheter.

”Toyota I_Site-konceptet har utvecklats under många år för att ge ansvariga för truckflottor så mycket kontroll som möjligt, och nödvändig information för att hantera användning och hanteringskostnader”, förklarar Bernt Sandström, Business Manager Logistics Solutions på Toyota Material Handling Sweden. ”Det övergripande målet är att öka säkerheten och förbättra hanteringseffektiviteten. Med tanke på den flexibilitet som dagens ansvariga behöver, har utvecklingen av mobilappen varit ett logiskt steg.” Den nya mobilappen från Toyota är den första i sitt slag i materialhanteringsbranschen.

Toyota I_Sites nya lösningar – mobilappen och Smart Access – kommer att vara några av många nya produkter, lösningar och tekniker som Toyota Material Handling presenterar under CeMAT 2014 (19-23 maj).

Välkommen till Paviljong 32!

*Täcker de vanligaste RFID-kortteknikerna.

- Slut -

Presskontakter Toyota Material Handling Sweden:

Karin Lundström, Informationskoordinator,
E-post: karin.lundstrom@se.toyota-industries.eu