Toyota Industries på topp 10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Toyota Industries på topp 10 bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

När 8000 svenskar rankar de attraktivaste arbetsgivarna kommer Toyota Industries, ägare av Toyota Material Handling Europe, bland topp 10. Det visar resultatet av Randstad Award, världens största employer branding-undersökning som den 3 april vid en ceremoni i Stockholm delade ut Sveriges första Randstad Award.

”Vi är oerhört glada och stolta över att ha fått denna utmärkelse. Inom Toyota-familjen respekteras varje individ och uppmuntras till personlig utveckling.

Vi har som mål att försöka attrahera, behålla och utveckla våra talangfulla medarbetare för att ge våra kunder bästa möjliga service”, säger Peter Damberg, Senior VP HR, Toyota Material Handling Europe.

Toyota Industries placerade sig på 8:e plats i rankingen bland Sveriges 150 största arbetsgivare. IKEA utsågs till Sveriges attraktivaste arbetsgivare, följt av Sveriges Television, Sveriges Radio, Volvo Personvagnar samt ABB.

I undersökningen ingår 23 länder med minst 7.000 personer i varje land. För första gången ingår Sverige i den globala undersökningen om attraktiva arbetsgivare – Randstad Award.

Vad värderar Sveriges arbetssökande mest?
Intressanta arbetsuppgifter och trivsam jobbatmosfär värderar svenskarna högst. Därefter värderas lön och förmåner följt av långsiktig trygghet och företagets geografiska läge.
Män attraheras mer av lön, karriär och sund ekonomi, kvinnor mer av arbetsinnehåll och bra arbetsmiljö.

Det här är Toyota Industries i Sverige
Toyota Material Handling Europe (TMHE) är den regionala europeiska organisationen inom Toyota Material Handling Group (TMHG). TMHG är en del av Toyota Industries Corporation (TICO), världens ledande leverantör inom materialhantering.

TMHE:s huvudkontor samt tillverkning av lagertruckar och lyftvagnar, finns i Mjölby i Östergötland med 1800 medarbetare. Av dessa arbetar cirka 180 personer på företagets forsknings- och utvecklingsavdelning. Det svenska säljbolaget Toyota Material Handling Sweden, med cirka 480 anställda, har huvudkontor i Bromma och ett nätverk av säljare och servicetekniker över hela landet.

Så här gick undersökningen till
Under hösten 2013 intervjuades ca 8000 respondenter i Sverige, fördelade bland studenter, anställda och arbetssökande. Undersökningen gjordes online och åldersfördelningen var mellan 18-65 år. Läs mer om undersökningen.

Sveriges attraktivaste arbetsgivare - Topp 10 enligt Randstad Award
1. Ikea
2. SVT
3. Sveriges Radio