Toyota lanserar en ny generation av BT Movit N-serien

Toyota lanserar en ny generation av BT Movit N-serien

Toyota Material Handling Europe (TMHE) släpper en helt ny BT Movit N-serie med dragtruckar och orderplocktruckar för ännu effektivare och säkrare materialhantering.

TMHE:s nya generation av BT Movit N-serien har konstruerats om för att ge kunderna större fördelar. De största förändringarna fokuserar på förarkomfort, säkerhet och produktivitet. De är robusta men ändå lätta och ergonomiska och perfekt anpassade för frekvent användning i en rad applikationer.

Den nya BT Movit dragtruckar och plocktruckar har närvarokontroll över hela golvet och säkerställer förarens position i trucken. LED belysning i fronten gör att maskinen syns bra. Max hastighet har ökats till 12 km/h för att upprätthålla snabb och säker materialhantering.

Förarna kan också dra fördel av gränssnittet mellan truck och förare – intuitivt och enkelt att nå – likväl som ett nytt hand- och körreglage, ergonomiskt ryggstöd, vibrationsdämpande plattform och nödstopp allt inom en hands räckhåll.

Kraftigare motorer ger längre körtid

En annan nyhet är att motorerna är kraftigare och erbjuder längre körtid. De är också  tystare , vilket gör  arbetsmiljön bättre. Dessutom kan batteriet bytas på under en minut. Det möjliggör smidig och oavbruten godshantering.

– De nya egenskaperna har samma utseende och känsla som hos BT Movit S-serien. Den optimerade BT Movit N-serien med dragtruckar och orderplockare är byggda för en maximal dragkapacitet på 1,5 ton och de har ett 70 mm lågt insteg som standard. Deras små dimensioner och enkla handhavande gör dem lämpliga för en rad olika inomhusapplikationer, som exempelvis på kontor, i små butiker och lager, hotell och sjukhus.

– De lastbärare vi erbjuder passar på alla BT Movit-modeller, inklusive denna nya serie. För att bättre tillgodose  våra kunders behov, tillhandahåller vi standardlastbärare liksom möjligheten att skräddarsy lastbärare för specifika behov, säger Magnus Senneryd, Senior Applications Manager på Toyota Material Handling Europe.

-Slut-

Presskontakt Toyota Material Handling Sweden:

Karin Lundström, Informationskoordinator
Skicka e-post

Lotta Johansson, Produktansvarig BT
Skicka e-post

Toyota Material Handling Sweden är Sveriges ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildning. Vi marknadsför ett heltäckande sortiment av truckar, där BT och Toyota kompletteras med Kalmar. Företaget utför också service på marknadens samtliga märken. Antalet medarbetare är cirka 500, varav 320 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen. I vår strävan efter överlägsen kvalitet genomsyrar The Toyota Way vår företagskultur, våra ideal och vårt sätt att arbeta.

Omsättningen var under 2012 cirka 1,3 miljarder kronor. www.toyota-forklifts.se